IL LAGO DEI CIGNI DI DELO: DAL «THRENOS» AL PEANA

Autori

  • Greta Castrucci Università degli Studi di Padova

DOI:

https://doi.org/10.13130/2282-0035/3871

Abstract

Dalla tragedia di Euripide alla filosofia platonica fino alla dotta poesia callimachea, si riscontra una interessante associazione tra la menzione di Delo e dei suoi cigni e il passaggio dall’espressione trenodica del dolore a quella liberatoria e guaritrice del peana. L’articolo, partendo da una breve incursione nell’epica omerica per rilevare le più antiche attestazioni di una presenza congiunta del threnos e del peana, e nella lirica e innografia arcaiche per recuperare le origini della connotazione del cigno come uccello apollineo della poesia, si concentra su alcuni passi euripidei (Eracle, Ione e Ifigenia in Tauride), platonici (Fedone) e callimachei (Inno a Delo e Inno ad Apollo) in cui il lago dei cigni di Delo viene menzionato, cercando di comprenderne il valore e metterne in luce gli elementi di continuità.

Biografia autore

Greta Castrucci, Università degli Studi di Padova

Laureata in Lettere Antiche nel 2008 (relatore prof. G. Zanetto). Dottore di ricerca in Filologia Classica all’Università degli Studi di Padova.

Riferimenti bibliografici

F.M. Ahl, Amber, Avallon, and Apollo’s Singing Swan, «The American Journal of Philology» 103, 4 (1982), pp. 373-411.

M. Alexiou, The Ritual Lament in Greek Tradition, revised by D. Yatromanolakis and P. Roilos, Oxford 2002.

W.G. Arnott, Swan Songs, «Greece & Rome» 24, 2 (1977), pp. 149-153.

E. Bevan, Water-Birds and the Olympian Gods, «The Annual of the British School at Athens» 84 (1989), pp. 163-169.

Euripides, Heracles, with introduction and commentary by G.W. Bond, Oxford 1981.

Euripides, Ion, translated by W.S. Di Piero, introduction, notes, and commentary by P. Burian, Oxford 1996.

Plato’s Phaedo, edited with introduction and notes by J. Burnet, Oxford 1911.

C. Calame, Choruses of Young Women in Ancient Greece: Their Morphology, Religious Role, and Social Functions, New and Revised Edition, translated by D. Collins and J. Orion, Oxford 2001.

E. Csapo, Later Euripidean Music, in M. Cropp - K. Lee - D. Sansone (eds.), Euripides and Tragic Theatre, «Illinois Classical Studies» 24-25 (1999-2000), pp. 399-426.

Callimaco, Inni, Epigrammi, Ecale, volume primo, introduzione, traduzione e note di G.B. D’Alessio, Milano 1996.

D. Fearn, Bacchylides: Politics, Performance, Poetic Tradition, Oxford 2007.

A.S. Ferguson, The Impiety of Socrates, «The Classical Quarterly» 7 (1913), pp. 157-175.

P. Friedländer, Plato 3. The Dialogues. Second and Third Periods, translated from the German by H. Meyerhoff, London 1969.

Euripide, Ione, a cura di G. Guidorizzi, Milano 2001.

R. Hamilton, Euripidean Priests, «Harvard Studies in Classical Philology» 89 (1985), pp. 53-73.

A. Heinrichs, Gods in action: the poetics of divine performance in the Hymns of Callimachus, in M.A. Harder - R.F. Regtuit - G.C. Wakker (eds.), Hellenistica Groningana, Proceeding of the Groningen Workshop on Hellenistic poetry – Callimachus, Groningen 1993.

J.C. Herington, Poetry into Drama. Early Tragedy and the Greek Poetic Tradition, Berkeley 1985.

S.E. Hoffer, Violence, Culture, and the Workings of Ideology in Euripides’ “Ion”, «Classical Antiquity» 15, 2 (1996), pp. 289-318.

L. Käppel, Paian. Studien zur Geschichte einer Gattung, Berlin - New York 1992.

P. Kingsley, Ancient Philosophy, Mystery, and Magic. Empedocles and the Pythagorean Tradition, Oxford 1995.

A.H. Krappe, Ἀπόλλων Κύκνος, «Classical Philology» 37, 4 (1942), pp. 353-370.

P. Kyriakou, A Commentary on Euripides’ Iphigenia in Tauris, Berlin 2006.

B. Kowalzig - P. Wilson, Dithyramb in context, Oxford 2013.

F. Lasserre, Le chant du cygne. Dialogue socratique et communication philosophique chez Platon, in C. Calame et al., Le logos grec mises en discours, Paris 1986, pp. 49-66.

K.H. Lee, Two Illogical Expressions in Euripides, «The Classical Review» New Series, 19, 1 (1969), pp. 13-14.

Euripides, Ion, with an introduction, translation and commentary by K.H. Lee, Oxford 1997.

N. Loraux, La voce addolorata. Saggio sulla tragedia greca, Torino 2001 (La Voix endeuillée. Essai sur la tragédie grecque, Gallimard 1999).

L. Lulli, Narrare in distici. L’elegia greca arcaica e classica di argomento storico-mitico, Roma 2011.

G.H. Macurdy, The Derivation of the Greek Word Paean, «Language» 6, 4 (1930), pp. 297-303.

E.S. McCartney, Remigio Alarum, «The Classical Journal» 34, 4 (1939), pp. 234-237.

Callimachus, Hymn to Delos, Introduction and Commentary by W.H. Mineur, Leiden 1984.

Euripide, Ione, a cura di M.S. Mirto, Milano 2009.

Euripides, Iphigenia among the Taurians, Bacchae, Iphigenia at Aulis, Rhesus, translated with explanatory notes by J. Morwood, with introduction by E. Hall, Oxford 1999.

G.W. Most, Generating genres: the idea of the tragic, in M. Depew and D. Obbink (eds.), Matrices of Genre: Authors, Canons and Society, Cambridge, Mass. and London 2000, pp. 15-35.

E. Moutsopoulos, La musica nell’opera di Platone, introduzione di G. Reale, Milano 2002.

The Iphigenia in Tauris of Euripides, translated into English rhyming verse with explanatory notes by G. Murray, London 2010.

The poems of Callimachus, translated by F. Nisetich, New York 2001.

C. Nobili, Omero e l’elegia trenodica, «Acme» 59 (3), 2006, pp. 3-24.

Euripides, Ion, edited with introduction and commentary by A.S. Owen, Oxford 1939.

T. Papadopoulou, Herakles and Euripidean Tragedy, Cambridge 2005.

F. Pelosi, Plato on Music, Soul and Body, translated by Sophie Henderson, Cambridge 2010.

Euripides, Iphigenia in Tauris, edited with introduction and commentary by M. Platnauer, Oxford 1938.

I. Rutherford, Apollo in Ivy: The Tragic Paean, «Arion» Third Series, 3, 1 (1995), pp. 112-135.

Rutherford, Pindar’s Paeans. A Reading of the Fragments with a Survey of the Genre, Oxford 2001.

S. Schröder, Geschichte und Theorie der Gattung Paian: Eine kritische Untersuchung mit einem Ausblick auf Behandlung und Auffassung der lyrischen Gattungen bei den alexandrinischen Philologen (Beiträge zur Altertumskunde, 121), Stuttgart - Leipzig 1999.

D. Susanetti, Il cigno antitragico: l’esperienza del teatro dall’“Alcesti” euripideo al “Fedone” platonico, in L.M. Napolitano Valditara (a cura di), Antichi e nuovi dialoghi di sapienti e di eroi: etica, linguaggio, dialettica fra tragedia greca e filosofia, Trieste 2002, pp. 53-76.

R. Tosi, Dictionnaire des sentences latines et grecques, traduit de l’italien par R. Lenoir, précédé d’un petit essai impertinent sur les proverbes de U. Eco, Grenoble 2010.

A.W. Verrall, Essays on four plays of Euripides: Andromache, Elen, Heracles, Orestes, Cambridge 1905.

Euripides, Heracles and other plays, a new translation by R. Waterfield, New York 2003.

D.A. White, Myth and Metaphisics in Plato’s Phaedo, London 1989.

S.A. White, Socrates at Colonus, in N.D. Smith - P.B. Woodruff (eds.), Reason and Religion in Socratic Philosophy, Oxford 2000, pp. 140-164.

Callimachus, Hymn to Apollo, a commentary by F. Williams, Oxford 1978.

Euripides, Herakles, translated by T. Sleigh, with an introduction and notes by C. Wolff, New York 2001.

G. Zanetto (a cura di), Inni Omerici, Milano 1996.

Dowloads

Pubblicato

2014-03-14

Fascicolo

Sezione

Saggi