"Rude ingenium". Errore di gusto e gusto dell’errore nella poetica antica

Autori

  • Giovanni Lombardo

DOI:

https://doi.org/10.13130/mde.v0i3.2.8046

Abstract

Starting from rhetorical theories of abruptness and forcefullness in style (as described in Demetrius’ treatise On Style and Longinus’ treatise On the Sublime), this paper attempts to detect some ancient antecedents (especially the effects of amousia eumousos) of the modern notions of Kitsch and rubbish.

Riferimenti bibliografici

ARIETI, James A., CROSSETT, John M. (eds.), Longinus, On the Sublime, transl. with a comm. by J.A. Arieti. e J.M. Crossett, Mellen Press, New York-Toronto 1985.

BONHEIM, Helmut, “The Poeisis of Rubbish”, Poetica, 31.3-4 (1999), pp. 313-323.

COSTA, Gustavo, Il sublime e la magia. Da Dante a Tasso, ESI, Napoli 1994.

D’ANGELO, Paolo, Ars est celare artem. Da Aristotele a Duchamp, Quodlibet, Macerata 2005.

DE MARTINO, Francesco, “Orazio e il sonno di Omero”, in G. Bruno et al., Orazio Flacco: da Omero a Sedulio Scoto, Ed. Osanna, Venosa 1984, pp. 37-54.

DEMETRIO, Lo Stile, a cura di G. Lombardo, Aesthetica, Palermo 1999.

DENTICE D’ACCADIA, Stefano, Omero e i suoi oratori. Tecniche di persuasione nell’Iliade, De Gruyter, Berlin-Boston 2012.

HALLIWELL, Stephen, “Amousia. Living without the Muses”, in I. Sluiter, R.M. Rosen (eds.), Aesthetic Value in Classical Antiquity, Brill, Leiden-Boston 2012, pp. 15-46.

KORZENIEWSKI, Dietmar, “Dulce malum. Ein unbeachtetes Sprichwort und das Lucilius-Fragment 1097 M”, Gymnasium, 83.4 (1976), pp. 289-293.

LEOPOLD, Ernst Friedrich, Lexicon Graeco-Latinum Manuale, Tauchnitz, Leipzig 1852.

LEWY, Hans, Sobria ebrietas. Untersuchungen zur Geschichte der antiken Mystik, Töpelmann, Gießen 1929.

LOMBARDO, Giovanni, “Il sublime e la retorica della dissimulazione”, in R. Messori (a cura di), Tra estetica, poetica e retorica. In memoria di Emilio Mattioli, Mucchi, Modena 2012, pp. 85-100.

-, “Il vino e le metafore dell’ispirazione nella poetica antica”, in P. D’Angelo, E. Franzini, G. Lombardo, S. Tedesco (a cura di), Costellazioni estetiche. Dalla storia alla Neoestetica. Studi in onore di Luigi Russo, Guerini, Milano 2013, pp. 232-242.

McLACHLAN, Bonnie, The Age of Grace: χάρις in Early Greek Poetry, UP, Princeton 1993.

MEIER, Christian, Politica e grazia, Il Mulino, Bologna 1989.

SNELL, Bruno (Hrsg.), Lexicon des frühgriechischen Epos, (= LfgrE), begründet von Br. Snell, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 1955.

STEMPLINGER, Eduard, Das Plagiat in der griechischen Literatur, Teubner, Leipzig und Berlin 1912 [= Olms, Hildesheim 1990].

UEDING, Gert, Glanzvolles Elend. Versuch über Kitsch und Kolportage, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1973.

VOIT, Ludwig, Δεινότης. Ein antiker Stilbegriff, Dieterich’sche Verlagsbuchhandlung, Leipzig 1934.

WOOTEN, Cecil W., “Abruptness in Demetrius, Longinus, and Demosthenes”, The American Journal of Philology, 112.4 (1991), pp. 493-505.

Dowloads

Pubblicato

2017-02-04