Il risveglio dei sensi nel corpo dell’attore. Uno sguardo al teatro fisico della Grecia contemporanea

Autori

  • Elina Daraklitsa National & Kapodistrian University of Athens

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/8727

Abstract

This study is an exploration of Modern Greek theatre. Nowadays in Modern Greek theatre we see many recreated, reformed theatre language forms, emphasizing actor’s body fundamental potentials. They seem to be an attempt, during the financial and social crisis, to assign mostly to art the role of supporting human culture. This is maybe the best era Greek theatre is experiencing. Theatre appears as the dominant artistic expression of Greeks, inside the spectrum of “physical” or “formal” theatre. The beginnings of this theatre date back to the Ancient Greek mimic, continuing through the Commedia dell'Arte renaissance, until the 20th century, when important artists began to deal with the actor’s body forces, embedding new experienced theories.

Riferimenti bibliografici

ARNOTT, Brian, Edward Gordon Craig & Amlet, National Gallery of Canada, Ottawa 1975.

APPIA, Adolphe, Essays, Scenarios and Designs, Umi Research Press, 1989∙ Staging Wagnerian Drama, Birkhäuser, 1982.

– Texts on Theatre, Routledge, 1993.

– L’œuvre d’art vivant, Atar 1921-Biblio Bazaar, Paris Genève 2009.

– Attore musica e scena: La messa in scena del dramma wagneriano, La musica e la messa in scena, L’opera d’arte vivente, a cura di Ferruccio Marotti, Feltrinelli, Milano 1a edizione 1975, 3aedizione 1983.

ARTAUD, Antonin, Le théâtre e son double, Τraduzione di Paulos Matesis, Edizioni Dodoni, Atene 2013.

– Le théâtre et son double, Paris, Gallimard, coll. « folio essais », 1938.

ARTINI, E., Il ruolo dell’attore in Jerzy Grotowski: dal teatro al post-teatro, «Studi-Ricerche», quaderno n.2, 1983.

– BABLET, Denis, The Theatre of Edward Gordon Craig, Methuen, London 1981.

– BABLET, Denis, BABLET, Marie Louise, Adolphe Appia, acteur, espace, lumière, 1862-1928, L’âge d’homme, Lausanne 1981.

BARBA Eugenio, Il Nuovo Testamento del teatro in GROTOWSKI, Jerzy, Per un teatro povero, Bulzoni, Roma 1970.

RICHARDS, Thomas, Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche, Ubilibri, Milano 1993.

BROCKETT, Oscar Gross, History of the theatre, Allyn and Bacon, London 1994.

BROOK, Peter, The Empty Space, Penguin, London 2008 (La scena senza limiti, traduzione di M.P. Papara, Edizioni Theoria, Atene 1982).

CHATZIDIMITRIOU, Penelope, Theodoros Terzopoulos, dal personale all’universale, Edizioni University Studio Press, Salonicco 2010.

COPEAU, Jacques, Souvenirs du Vieux Colombier, Les Nouvelles Editions Latines, Paris 1931.

CRAIG, Edward Gordon, The art of the theatre, T. N. Foulis, Edinburgh, London 1905.

– «Screens. The thousand scenes in one scene». Some notes and facts relative to the «Scene» invented and presented by Edward Gordon Craig», The Mask, vol. 7ος, n. 2, maggio 1915, pp. 139-160∙

– Index to the story of my days, Hulton Press, London 1956.

– The Work of Living Art: A Theory of the Theatre; and Man is the Measure of All Things University of Miami Press, 1975.

– Music and the Art of the Theatre, Barnard Hewitt 1969.

DE MARINIS, Marco, Teoria, pratica e storia: problemi metodologici degli studi teatrali, «Annali Online di Ferrara», Facoltà di Lettere e Filosofia, vol. 1, 2007, pp. 262-272.

DICKIE, M.W., Mimes, taumaturgy and theatre, «Classical Quarterly», vol. 51, n. 2, pp. 599-603, 2001.

DIDEROT, Denis, Il paradosso sull’attore (1830), introduzione di V. Papavasileiou, Polis, Atene 1998.

DUMOULIÉ, Camille, Antonin Artaud, Costa&Nolan, Genova 1998.

EUKLIDIS, Alexandros, La morte dell’attore nell’opera di Edward Gordon Craig, «Scena», n. 1ο, pp. 52-62, Università di Salonico, 2010.

EYNAT CONFINO, Irène, Beyond the mask: Gordon Craig, movement and the actor, Carbondale, Southern Illinois 1987.

FRANKLIN, Colin, Fond of printing: Gordon Craig as Typographer and Illustrator, The Typophiles, New York 1980.

GROTOWSKI, Jerzy, Per un teatro povero, Bulzoni, Roma 1970.

– Per un teatro povero, traduzione di Fontas Kondilis-Mary Borre, Edizioni Arion, Atene 1971.

THOMAS, Richards, Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche, Ubulibri, Milano 1993.

HARASYMOWICZ, Jan, «Tradition of physical exercises and martial arts in actors’ education», Atti del Convegno: From the Tradition and Concepts of Sports, Physical Education, Recreation and Movement Rehabilitation (1867–2009), Włodkowic Paweł, University College in Płock, Poland, 1/5/2011, vol. 7.

HOLROYD, Michael, A Strange Eventful History, Farrar Straus Giroux 2008.

JACQUOT, Jean, «Craig, Yeats, et le Théâtre d’Orient», in ID., Les Théâtres d’Asie, Editions du C.N.R.S., Paris 1961, pp. 245-254.

INNES, Christopher, Edward Gordon Craig: A Vision of Theatre, Harwood Academic Publishes, Amsterdam 1998.

JOHNSTON, M., Directing methods, Singleton Press, Sao Paolo 1972.

KLEIST, Heinrich (Von), Le marionette, traduzione di G. Mastoraki, Edizioni Agra, Atene 1996.

KNOPF, Alfred, Gordon Craig, the story of his life, New York 1968.

LE BŒUF, Patrick, «Edward Gordon Craig et la Marionnette», in Craig et la marionnette, Actes Sud/Bibliothèque Nationale de France, Paris 2009, pp. 9-19.

LECOQ, Jacques, Le corps poétique, Edizioni Koan, Atene 2005.

MABEL, Giraldo, «Grotowski e le azioni fisiche. Per una dialettica tra teatro e educazione fisica», in Educazione fisica e sportiva-educazione integrale della persona, ottobre 2011, p. 2.

MANDILARAS, B.G., I mimi di Ironde, Edizioni Kardamitsa, Atene 1986.

MAXWELL, R. L., The documentary evidence for ancient mime, University of Toronto, 1993.

NICOLL, Allardyce, Masks, mimes and miracles: studies in the popular theatre, Cooper Square Publishers, London 1963.

PAVIS, Patrice, Dictionnaire du théâtre, traduzione di A. Stroumpouli, Edizioni Gutenberg, Atene 2006.

PATSALIDIS, Savvas, Comunicazione al convegno 48 Dimitriwn, in onore di Theodoros Terzopoulos. Museo dell’Arte Contemporanea di Macedonia, Salonicco, 2/10/2013.

PLORITIS, Mario, Il mimo e i mimi, Edizioni Kastaniotis, Atene 1990.

RUFFINI, Franco, I teatri di Artaud. Crudeltà, corpo-mente, Il Mulino, Bologna 1996.

SAMPATAKAKIS, Giorgos, Facendo la geometria del chaos, Edizioni Metaichmio, Atene 2008.

SAVARESE, Nicola, BARBA, Eugenio, A dictionary of theatre anthropology. The secret art of the performer, Routledge, USA-Canada 2006.

SERAGNOLI, Daniele, Il corpo ritrovato, in ANDRISANO, Angela M. (a cura di), Il corpo teatrale fra testi e messinscena. Dalla drammaturgia classica all’esperienza laboratoriale contemporanea, Edizioni Carocci, Roma 2006.

SOLOMOS, Alexis, Santo Bacco: gli anni sconosciuti del teatro greco 300 a.C.-1600 d.C., Edizioni Dodoni, Αtene 1987.

STANISLAVSKIJ, Κonstantin, Il vocabolario del teatro, Traduzione di N. Chatzopoulos, Edizioni Nefeli, Atene 2000.

TEMKINE, Raymonde, Il teatro laboratorio di Grotowski, De Donato editore, Roma 1969.

TERZOPOULOS, Theodoros, Il ritorno di Dionisos, Edizioni Teatro Attis, Atene 2015.

TSATSOULIS, Dimitris, Aspetti semiotici del fenomeno teatrale, Edizioni Ellinika Grammata, Atene 2008.

– Il corpo tragico e La lingua del silenzio, « Comparaison », n. 8, 1997, pp. 74-85.

TAVIANI, Ferdinando, Grotowski post-domani. Ventuno riflessioni sulla doppia visuale, in «Teatro e Storia», Annale 1998-1999, nn. 20-21, Il Mulino, Bologna 2000, pp. 391- 420.

VIVILAKIS, Iosif, Il teatro nel Medioevo. Una rappresentazione teatrale a Bisanzio e al Sud, Edizioni Idryma Goulandri-Chorn, Atene 2003.

A.A.V.V., Theodoros Terzopoulos e teatro Attis, Edizioni Agra, Atene 2000.

Dowloads

Fascicolo

Sezione

Per un teatro sensoriale: esperienze nella storia del teatro