Sound and Theatre
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/8746Abstract
Sound perception plays an important role in the individuation process, both in the womb and as the sense most directly linked to the speech act. The presence of mechanized noise in urban environments has been criticized both by ecological modernists and adherents of information theory’s emphasis on clear signals and the elimination of noise. This essay rejects these forms of utopianism, as they do not address the quotidian reality of the individual dealing with human resource enforced employee efficiency. Instead a form of individuation enacted by the speech act in a group setting is embraced as an aesthetic form enhanced by the technological sublime, where the presence of noise is a catalyst for remapping quotidian behaviour.
Riferimenti bibliografici
BALLARD, James Graham, Crash, Jonathan Cope, London 1973.
BALLARD, James Graham, Super-Cannes, Picador, London 2000.
BALLARD, James Graham, Millenium People, Flamingo, London 2003.
BOURDIEU, Pierre, Esquisse d’une théorie de la pratique, Éditions du Seuil, Paris 2000.
CROSBY, Alfred W., The Measure of Reality: Quantification and Western Society, 1250-1600, Cambrigde University Press, Cambridge 1996.
DE MARTINO, Ernesto, The Land of Remorse: A Study of Southern Italian Tarantism (1961), Translated and annotaded by Dorothy Louise Zinn, Free Association Books, London 2005.
DEMERS, Joanna, Listening through the Noise, Oxford University Press, Oxford 2010.
GOFFMAN, Erwing, The Presentation of Self in Everyday Life, Anchor Books, New York 1959.
MARX, Leo, The Machine in the Garden, Oxford University Press, New York 2000.
ROUGET, Gilbert, La musique et la transe, Gallimard, Paris 1980.
SCHAFER, R. Murray, Soundscape: the Tuning of the World, Destiny Books, Rochester Vermont 1977.
SIMONDON, Gilbert, Du mode d’existence des objets techniques, Montaigne, Paris 1989.
SLOTERDIJK, Peter, Critique of Cynical Reason, The University of Minnesota Press, Minneapolis 1987.
- Spheres I, Semiotext(e), Los Angeles 2011.
STIEGLER, Bernard, Performance et singularité, in Performance: une nouvelle idéologie, La Découverte, Paris 2004.
VIRNO, Paolo, Grammaire de la Multitude, Éditions de L’éclat, Montreal 2001.
Dowloads
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).