Legal status, recruitmen and evolution of Italian university professors (1975-2015)

Authors

  • Paolo Rossi University of Pisa

DOI:

https://doi.org/10.13130/2282-5398/6726

Keywords:

University professors, legal status, recruitment, aging, gender effects, geographic distribution, statistical data

Abstract

The changes in the legal status and in the recruiting procedures of Italian University professors and researchers occurred in the last forty years are summarily described.

The related recruiting policies are analyzed in detail, reporting yearly data on recruitment and on the (growing) average age of access to the different roles.

Data on the quantitative evolution of the academic staff and on its constant aging are presented (and discussed) on a yearly basis from the early Eighties to the year 2015. The distinct evolution of different scientific areas is analyzed. Gender effects (and in particular the “glass ceiling”) are considered.

The most significant changes in the geographic distribution of Universities and of their teaching body (from the year 1939 to the present day) are described.

Some general conclusions on the Italian University system and its recent evolution are drawn

References

ANVUR,(2013) Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca, www.anvur.org

Giliberto Capano, (2000) L’Università in Italia, Bologna, il Mulino

CNVSU, Rapporti Annuali sullo Stato delle Università (2001-2011), www.cnvsu.it

CUN, (2013) Le emergenze del sistema, Gennaio 2013, www.cun.it

Francesco Bonini, (2007) La politica universitaria nell’Italia repubblicana, in Storia delle Università in Italia (a cura di G.P. Brizzi, P. Del Negro e A. Romano), pp. 425-460, Messina, Sicania

Alessandro Figà Talamanca, (2014) Il reclutamento dei docenti universitari negli ultimi cinquanta anni. Parti I-V, Gennaio-Febbraio 2014, www.roars.it

Giuseppina Fois, (2007) Reclutamento dei docenti e sistemi concorsuali, dal 1860 a oggi, in Storia delle Università in Italia (cura G.P. Brizzi, P. Del Negro e A. Romano), pp. 461-483, Messina, Sicania

Romana Frattini, Paolo Rossi, (2012) Report sulle donne nell’Università italiana, Menodizero Anno III, N. 8-9

Andrea Graziosi, (2010) L’Università per tutti. Riforme e crisi del sistema universitario italiano, Bologna, il Mulino

Flavia Marzano, Paolo Rossi,(2008) Le dinamiche di reclutamento e di carriera delle donne nel sistema universitario italiano, ASTRID Rassegna 12 settembre 2008 n. 77;

ISTAT,(2001) Donne all’Università, Bologna, Il Mulino

Ministero della Pubblica Istruzione, Annuari delle Università, Roma 1984, 1987, 1995, 1998

Ministero della Pubblica Istruzione, Ruoli di anzianità del personale insegnante delle Università e degli istituti superiori d’istruzione, Roma, 1971, 1974, 1978, 1980, 1987, 1992, 1995;

Mauro Moretti e Ilaria Porciani (1997) “Il reclutamento accademico in Italia. Uno sguardo retrospettivo, in Annali di Storia delle Università Italiane – Volume 1, CISUI

Paolo Rossi (1994), La programmazione degli accessi nella ricerca pubblica, Nuovo Saggiatore 10; 2, pp. 33-38

Paolo Rossi (2006), L’innalzamento dell’età media dei docenti universitari, ASTRID Rassegna 15 maggio 2006 n. 29

Paolo Rossi (2007), Le dinamiche di reclutamento e di carriera dei fisici, Nuovo Saggiatore 23; 3-4 (2007), pp. 3-13

Paolo Rossi (2007), Un modello realistico del reclutamento dei docenti universitari, ASTRID Rassegna 12 luglio 2007 n. 54

Paolo Rossi (2012), Evoluzione normativa ed evoluzione della docenza, ASTRID Rassegna 25 gennaio 2012 n. 151

Paolo Rossi (2012), Dinamica e prospettive del reclutamento universitario, Sociologia Italiana n. 0, pp. 159-172

Paolo Rossi, (2015) Donne nella ricerca: a quando una vera parità?, in Anche i maschi nel loro piccolo… (a cura di F. Marzano e E. Pietrafesa), pp. 17-25, e-book WISTER

Paolo Rossi, La docenza universitaria dal 1971 al 2011, www.df.unipi.it/~rossi/documenti.html

Francesco Sylos Labini, Stefano Zapperi, (2010) I ricercatori non crescono sugli alberi, Roma-Bari, Laterza

Published

2016-03-02

Issue

Section

Discussion notes