Coppie in dissolvenza: Don DeLillo e lo spazio psichico del trauma

Autori

  • Daniela Daniele Università degli Studi di Udine

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/1292

Abstract

This essay discusses the fictional work conceived by Don DeLillo in the aftermath of September 11th. It stresses its intimate dialogue with the coeval visual arts, and in particular with the traumatic nature of performance art. It also insists on the ability of the contemporary historical novel to provide a private and inner background to the most controversial events in American history. In so doing, DeLillo's factual fiction rivals other documentary and reproducible forms of historical representation in its attempt to go beyond the surface of things, and point to a media-conscious future willing to resist the constant states of emergency manufactured in the age of terror.

Biografia autore

Daniela Daniele, Università degli Studi di Udine

Daniela Daniele è ricercatrice di lingue e letterature anglo-americane presso l’Università di Udine. I suoi interessi spaziano dalla narrativa dell’Ottocento al romanzo contemporaneo. Tra le sue pubblicazioni ricordiamo Città senza mappa: paesaggi urbani e racconto postmoderno in America (1994); The Woman of the Crowd: Urban Displacement and Failed Encounters in Surrealist and Postmodern Writing (2000); Scrittori e finzioni d'America. Incontri e cronache (1989-1999) (2000). Ha inoltre curato Undici settembre. Contro-narrazioni americane (2003) e, con Marisa Bulgheroni, la sezione americana dell'ultima edizione della Garzantina della letteratura (2009). 

##submission.downloads##

Pubblicato

2011-09-09

Come citare

Daniele, Daniela. 2011. «Coppie in Dissolvenza: Don DeLillo E Lo Spazio Psichico Del Trauma». Altre Modernità, settembre, 47-64. https://doi.org/10.13130/2035-7680/1292.

Fascicolo

Sezione

Saggi Ensayos Essais Essays