Che cosa è soprannaturale?

Autori

  • Andrea Guardo Università degli Studi di Milano

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/3261

Abstract

The paper discusses Woody Allen’s 1982 movie A Midsummer’s Night Sex Comedy and focuses on the dialectic between the characters of Andrew (Woody Allen) and Leopold (José Ferrer) and, in particular, on their different attitudes towards the notion of supernatural. I argue that in order to make sense of this dialectic we must embrace a somewhat Wittgensteinian view of what it is to say that something is supernatural.

Riferimenti bibliografici

DICK, Philip, Nostri amici da Frolix 8, tr. it. di PAGETTI, Claudio, Fanucci, Roma 1999.

HORKHEIMER, Max, ADORNO, Theodor Walter, Dialettica dell’illuminismo, tr. it di SOLMI, Renato, Einaudi, Torino 1997.

HUGHES, Christopher, Filosofia della religione - La prospettiva analitica, Laterza, Roma-Bari 2005.

NAGEL, Thomas, L’ultima parola - Contro il relativismo, tr. it. di BETTINI, Giovanni, Feltrinelli, Milano 1999.

PALAHNIUK, Chuck, Cavie, tr. it di COLOMBO, Marcello, IACOBACI, Giacomo, Mondadori, Milano 2005.

SPINOZA, Baruch, Trattato teologico-politico, in Etica e Trattato teologico-politico, tr. it di CANTONI, Remo, FERGNANI, Federico, UTET, Torino 2005.

WITTGENSTEIN, Ludwig, Conferenza sull’etica, in Lezioni e conversazioni sull’etica, l’estetica, la psicologia e la credenza religiosa, tr. it di RANCHETTI, Massimo, Adelphi, Milano 1967.

##submission.downloads##

Fascicolo

Sezione

Varia