Il corpo aumentato: tra arte e tecnica. Intervista a Stelarc

Autori

  • Camilla Fava Università degli Studi di Milano

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/7436

Abstract

In this interview to Cypriot artist Stelarc, the interviewee is asked questions revolving around the treatment of the body in his performances, with particular attention to the multiple meaningsthat the utterly malleablebody of the actor takes on,especially thanks to the opportunitiesafforded bydigitalisation and thenew technologies.

 

Riferimenti bibliografici

ALFANO MIGLIETTI, Francesca, Identità mutanti. Dalla piega alla piaga: esseri delle contaminazioni contemporanee, Costa&Nolan, Genova 1997.

COMBI, Mariella, Corpo e tecnologie. Simbolismi, rappresentazioni e immaginari, Meltemi, Roma 2000.

LEHMANN, Hans-Thies, tr. inglese a cura di K. Jurs-Munby, Postdramatic Theatre, Routledge, Londra-New York 2006.

MAZZOCUT-MIS, Maddalena, Estetica attoriale, in M. Mazzocut-Mis, E. Tavani (a cura di), Estetica dello spettacolo e dei media, Led, Milano 2012.

MELCHIORRE, Virgilio, CASCETTA, Anna Maria, Il corpo in scena, Vita e Pensiero, Milano 1983.

STELARC, “Prosthetics, Robotics and Remote Existence: Postevolutionary Strategies”, in Leonardo, 24, 5 (1991).

STOMEO, Anna, Intrecci: teatro-educazione-new media. Il teatro del Novecento tra antropologia e nuovi media, Amaltea Edizioni, Lecce 2006, vol. II.

VATINNO, Giuseppe, Il Transumanesimo. Una nuova filosofia per l’Uomo del XXI secolo, Armando, Roma 2010.

VINT, Sherryl, Technology, Subjectivity, Science fiction. Bodies of tomorrow, University Of Toronto Press, Toronto 2007.

Dowloads

Pubblicato

2016-07-30

Fascicolo

Sezione

Interviste