La questione del colore oltre i generi fotografici. Temi e linguaggi trasversali per una fotografia contemporanea.

Autori

  • Pio Tarantini

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/18554

Abstract

The issue of color in photography constitutes one of those issues that have characterized and enlivened, especially since the post-war period, the debate around a fundamental aspect of the language of photography. I have limited myself to just hinting at the more dated aspects of this discussion (e.g., whether color photography is to be considered authentic photography in a vision that identifies its chromatic language with pure black and white) while trying to outline a reflection that is more attentive to current issues. In particular – the subtitle of this essay pinpoints this aspect – I have inserted the topic of color in the phase of transformation that photography is undergoing. Specifically, photography is considered and practiced not only in a documentary and mimetic function, but also as a multifaceted tool strongly linked to the experiences of the other visual arts. From this perspective, I have added my personal experience as a photographer to some historicized practices, of which I give a few examples.

Riferimenti bibliografici

Carluccio, L., Palazzoli, D., Combattimento per un’immagine, Galleria Civica di Arte Moderna, Torino 1973.

Cartier-Bresson, H., Images à la sauvette, Verve, Paris 1952.

Cesare, C. (a cura di), Lo sguardo critico. Cultura e fotografia in Italia 1943-1968, Agorà, Torino 2003.

Lemagny, J.C., Rouillé, A., AA.VV., Storia della fotografia, Sansoni, Firenze 1988.

Leonardi, N., Fotografia e materialità in Italia, Postmedia, Milano 2013.

Marra, C. (a cura di), Pensare la fotografia, Teorie dominanti dagli anni ’60, Zanichelli, Bologna 1992.

Marra, C., Forse in una fotografia, Teorie e poetiche fino al digitale, CLUEB, Bologna 2002.

Newhall, B., Storia della fotografia, tr. it. di L. Lovisetti Fuà, Einaudi, Torino 1984.

Quintavalle, A. C., Messa a fuoco, Feltrinelli, Milano 1983.

Quintavalle, A. C., Muri di carta. Fotografia e paesaggio dopo le avanguardie, Electa, Milano 1993.

Shore, S., Lezione di fotografia. La natura delle fotografie, Phaidon, Milano 2009.

Tarantini, P., Arte sacra minore nel Salento, Casa Cini, Ferrara 1985.

Tarantini, P., Itinerari barocchi tra il passato e i pensieri, Provincia di Brindisi, Brindisi 1989.

Tarantini, P., Del Crepuscolo – Tra notti barocche e sere padane, Città di Lecce, Lecce 1998.

Tarantini, P., Milanopoli – L’immagine della città (realizzato nell’ambito del progetto Photometropolis della Facoltà di Sociologia dell’Università Milano-Bicocca), Favia, Bari 1998.

Tarantini, P., Trent’anni di fotografie, Album-Gruppo Immagine, Milano 2002.

Tarantini, P., Stratigrafie, Favia, Bari 2012.

Tarantini, P., 3/SETTANTA. Tre reportage degli anni Settanta, Favia, Bari 2013.

Tarantini, P., Imago, Massimo Fiameni, Milano 2014.

Tarantini, P., Sere a Sud-Est, Massimo Fiameni, Milano 2017.

Tarantini, P., Brindisi e Cerano. Frammenti visivi degli anni Settanta, Ed. dell’Ass. “G. Di Vittorio”, Mesagne (Brindisi), 2018.

Valtorta, R., La storia e l’identità in Tarantini, P., Trent’anni di fotografie – 1972-2002, Album-Gruppo Immagine, Milano 2002.

Valtorta, R. (a cura di), È contemporanea la fotografia?, Museo di Fotografia Contemporanea Lupetti, Milano 2004.

Valtorta, R. (a cura di), Racconti dal paesaggio, 1984-2004, A vent’anni da Viaggio in Italia, Museo di Fotografia Contem¬poranea Lupetti, Milano 2004.

Wölfflin, H., Concetti fondamentali di storia dell’arte, tr. it. di R. Paoli, Longanesi, Milano 1984.

Zannier, I., Storia della fotografia italiana, Laterza, Roma-Bari 1986.

Zannier, I., Storia e tecnica della fotografia, Laterza, Roma-Bari 1997.

Dowloads

Pubblicato

2022-08-08

Fascicolo

Sezione

Color. Photography, Image, Reality (ed. by L. Bertelli, G. Gambaro, A. Mecacci, M. Sessa)