Issues of Participatory Digital Theatre. Reflections on Three Forms Developed during the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/16933Parole chiave:
Participatory art, Zoom Theatre, Criticality, Experience, ImaginationAbstract
This article studies three participatory theatre-forms on zoom. It aims at analyzing what kind of participation is possible in the space of video-conferencing, which is both located in a private room and at a distance. These theatres seem able to interpellate the audience on a cognitive as well as a social and even an affective level. Each apparatus focuses on a different dimension, be it imagination, empathy or criticality. Yet the interactions result in an experience that is anchored in the social and sensitive subjectivity. The enable the audience to reflect on an array of issues that are far from limited to the pandemic.
Riferimenti bibliografici
Agamben, G., What is an Apparatus? And other Essays, Stanford University Press, Stanford 2009.
Böhme, G., Atmosphere as the Fundamental Concept of a New Aesthetics, in “Thesis Eleven”, 36, pp.113-126.
Breithaupt, F., Kulturen der Empathie, Suhrkamp, Frankfurt 2009.
Derrida, J., Plato’s Pharmacy, in B.Johnson (ed.), Dissemination, University of Chicago Press, 1981, pp. 61-171.
Eaglemann, D., Incognito: The secret Lives of the Brain, Canongate Books, 2012.
Jaquet, C., Philosophie de l'odorat, PUF, Paris 2010.
Müller-Schöll, N., conference at Tanzquartier Wien, December 2016, https://mediathek.tqw.at/tanzquartier-wien-online-archiv?tx_tqwmediathek_pi1%5Baction%5D=detail&tx_tqwmediathek_pi1%5Bcontroller%5D=Video&tx_tqwmediathek_pi1%5Bvideo%5D=716&cHash=884f543410b4ac95c11e095ef1e1d71a (14/04/2021)
Patoine, P.-L., Representation and Immersion. The Embodied Meaning of Literature, in “Gestalt Theory.An International Multidisciplinary Journal”, 41/2, pp. 201-216 https://content.sciendo.com/view/journals/gth/41/2/article-p201.xml?rskey=ucUD9a&result=9. (14/05/2021)
Rebentisch, J., Forms of Participation in Art, in “Qui Parle”, 23/2, 2015, pp. 29-54.
Roselt, J., Phänomenologie des Theaters, Wilhelm Fink, Stuttgart 2008.
Schmitz, H., Atmospheric Spaces/ Espaces atmosphériques, in “Ambiances, International Journal of Sensory Environment, Architecture and Urban Space”, transl. by Margret Vince, 2016, https://journals.openedition.org/ambiances/711 (14/05/2021).
Truong, M-X., Nature réelle et nature virtuelle. La réactivation artificielle du lien perdu, in C. Fleury, A-C. Prévot (ed.), Le souci de la nature, CNRS Éditions, Paris 2017, pp. 207-218.
Zhong, E., La communauté de singularités : réinventer le commun dans l’art participatif britannique (1997-2015), PhD December 4th 2015, at the Institut d’Études Politiques, Paris.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).