“Erase the traces”: urban experience in Walter Benjamin’s commentary on Brecht’s lyric poetry
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/9510Abstract
This paper addresses Walter Benjamin’s commentary on the poems of the cycle “Handbook for City-Dwellers” by Bertolt Brecht, in order to discuss the specificity of Brechtian lyricism in the realm of Benjamin’s reflexions on modern urban lyric. Benjamin resumes two decisive issues to the constitution of Brecht's work: the sobriety of language and teaching as a form of transmission of urban and political experience. This link between experience and transmission is not reduced to the instruction of survival conditions in the city. It is constituted by the learning of a critical attitude related to the city. While communication between isolated individuals is precarious and the political organization illegal, the poems seek to build a bond between “I” and “you” by the poetic reflection on the urban experience.
Riferimenti bibliografici
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1991.
—, Gesammelte Briefe, Suhrkamp, Frankfurt am Main 2000.
—, Selected Writings, vol. 4, 1938-1940, Harvard University Press, Cambridge 2006.
BRECHT, Bertolt, Gesammelte Werke, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1968.
KNOPF, Jan (Hrsg.), Brecht-Handbuch, Metzler, Stuttgart 2003.
KRABIEL, Klaus-Dieter, Brechts Lehrstüke. Entstehung und Entwicklung eines Spieltyps, Metzler, Stuttgart 1993.
—, “Die Ma゚nahme”, in J. Knopf (Hrsg.), Brecht-Handbuch, Metzler, Stuttgart; Weimar 2001.
LEHMANN, Hans-Thies, Das Politische Schreiben. Essays zu Theatertexten, Theater der Zeit, Berlin 2002.
MÜLLER, Heiner, “Fatzer ± Keuner”, in Werke 8, Suhrkamp, Frankfurt am Main 2005.
MÜLLER-SCHÖLL, Nikolaus. Das Theater des “konstruktiven Defaitismus”: Lektüren zur Theorie eines Theaters der A-Identität bei Walter Benjamin, Bertolt Brecht und Heiner Müller, Stroemfeld/Nexus, Frankfurt am Main; Basel 2002.
STEINWEG, Reiner, Die Maßnahme. Kritische Ausgabe mit einer Spielanleitung von Reiner Steinweg, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1972.
—, Das Lehrstük. Brechts Theorie einer politisch-ästhetischen Erziehung, Metzler, Stuttgart 1972.
SZONDI, Peter, Theorie des modernen Dramas 1880-1950, in Schriften I, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1978.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).