Corpo, sensi e realtà nel teatro italiano del nuovo millennio

Autori

  • Paola Ranzini Université d'Avignon

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/13887

Parole chiave:

Body, Senses, Reality, contemporary Theater, Performance, dramaturgy

Abstract

The article proposes a study of the Italian theater in the new millennium through the revaluation of the body, of the senses and of the reality. If the main thrust is the presence of the body, the first part studies particularly the definition and the analysis of a language-body, what it is recovered in La madre (2010) of Mimmo Borrelli, methodologically privileging a textual analysis. The second part studies the theatrical relationships, analyzing a particular typology of sensory dramaturgy in the Teatro del Lemming. Beginning from these analyses and from a rapids review of other experiences, the article concludes on the attempt to define what "reality." means today for the theater and to theatre.

Riferimenti bibliografici

ANTONUCCI, Giovanni, Storia del teatro italiano contemporaneo, Studium, Roma 2012.

BALIANI, Marco, Ho cavalcato in groppa ad una sedia, Titivillus, Corazzano 2010.

BERISSO, Marco, VAZZOLER, Franco, Teatro del Lemming, Editrice Zona, Rapallo 2001.

BIANCHI, Mario, in “Krapp’s last post”, www.klpteatro.it, 12 marzo 2012.

BORRELLI, Mimmo, ‘Nzularchia, Baldini & Castoldi, Milano 2017.

BORRELLI, Mimmo, La Madre manoscritto d’autore in formato elettronico (.pdf)

BORRELLI, Mimmo, Teatro, Ubulibri, Milano 2010.

CAPITTA, Gianfranco, in “Il Manifesto”, 12 dicembre 2010.

CASCETTA, Annamaria, European Performative Theatre: The issues, problems and techniques of crucial masterpieces, Routledge, London 2019.

CASTRI, Massimo, Per un teatro politico: Piscator, Brecht, Artaud, Einaudi, Torino 1973.

CHINZARI, Stefania, Ruffini, Paolo, Nuova scena italiana, Castelvecchi, Roma 2000.

DANTINI, Michele, Fanny & Alexander. Una conversazione su Discorso Grigio (intervista di Chiara Lagani), doppiozero.com, 16 luglio 2012.

DE MARINIS, Marco (a cura di), «Culture Teatrali» : Realtà della scena. Giornalismo/Teatro/Informazione, La Casa Usher, Annale 2013.
DE MARTINO, Ernesto, Sud e magia (1959), a cura di Fabio Dei e Antonio Fanelli, Donzelli Editore, Roma 2015.

ECCHER, Danilo (a cura di), Il teatro della performance, U. Allemandi, Torino 2009.
Euripide, Medea, Ippolito, a cura di Dario Del Corno, Arnoldo Mondadori, Milano 1985.

FERRARESI, Roberta, Verso il reale e oltre. Un percorso nella scena italiana degli anni duemila., «Stratagemmi», 2017, 9, pp. 131-136.
Ferrone, Siro, Drammaturgia e ruoli teatrali, in “Il castello di Elsinore”, 3, 1988, pp. 37-44.

FISCHER LICHTE, Erika, Estetica del performativo, tr. it. T. Gusman e S. Paparelli, Carocci, Roma 2014.

FONTANA, Giovanni, FRANGIONE, Nicola, ROSSINI, Roberto (a cura di), Italian performance art: percorsi e protagonisti della Action Art italiana, Sagep editori, Genova 2015.

GUCCINI, Gerardo (a cura di), La bottega dei narratori, Storie, laboratori e metodi di Marco Baliani, Ascanio Celestini, Laura Curino, Marco Paolini, Gabriele Vacis, Dino Audino, Roma 2005.

LAVENDER, Andy, Performance in the Twenty-first Century: Theatres of Engagement, Routledge, London & New York 2016.

LEHMANN, Hans-Thies, Le théatre postdramatique (1999), trad. Philippe-Henri Ledru, l’Arche, Paris 2002 (se ne potrà vedere l’edizione in traduzione italiana: Il teatro postdrammatico, trad. Sofia Antinori, CuePress, Imola, 2017).

MARAUCCI, Stefania, Sul grande palcoscenico di Napoli dove la lingua è un esperimento sociale, in “Hystrio”, 2016, n. 4, Dossier: Le lingue del teatro, pp. 40-46.
MININNI, Massimo, Arte in scena. La performance in Italia 1965-1980, Danilo Montanari, Ravenna, 1995.

MUNARO, Massimo, Edipo. Tragedia dei sensi per uno spettatore, Titivillus, Corazzano 2011.

OLIVA, Fabio Rocco, Nuovo teatro greco: il teatro affossato di Mimmo Borrelli, in “Arteatro”, novembre 2010, www.arteatro.eu.

PALAZZI, Renato, Il più grande drammaturgo italiano (del momento), in “Linus”, 2010.

PAVIS, Patrice, L’analyse des textes dramatiques. De Sarraute à Pommerat, Armand Colin, Paris 20163.

PIZZO, Antonio, La drammaturgia della partecipazione nel mondo digitale, in “Mimesis Journal”, 6, 1 | 2017, pp. 89-115. (http://mimesis.revues.org/1200).

PONTE DI PINO, Oliviero, Il nuovo teatro italiano 1975-1988. La ricerca dei gruppi, materiali e documenti, La Casa Usher, Firenze 1988.

PUPPA, Paolo (a cura di), Lingua e lingue nel teatro italiano, Bulzoni, Roma 2007.

RANZINI, Paola (a cura di), Il teatro e i sensi. Teorie, estetiche e drammaturgie, “Itinera, Rivista di filosofia e di teoria delle arti”, n. 13, 2017. http://riviste.unimi.it/index.php/itinera.

RANZINI, Paola (a cura di), Théâtre italien contemporain. Des auteurs pour le nouveau millénaire, Éditions de l’Amandier, Paris 2014.

ROZZONI, Claudio, Per un’estetica del teatro. Un percorso critico. Testi di Simmel, Merleau-Ponty, Fink, Deleuze, Mimesis, Milano 2012.
SINISI, Silvana, Dalla parte dell’occhio. Esperienze teatrali in Italia 1972-1982, Kappa, Roma 1983.

SORIANI, Simone, Sulla scena del racconto. A colloquio con Marco Baliani, Laura Curino, Marco Paolini, Ascanio Celestini, Davide Enia, Mario Perrotta, Zona, Civitella in Val di Chiana 2009.

ST JOHN GRAHAM (ed. by), Victor Turner and contemporary cultural performance, Berghahn books, New York 2008.

TIMPANO, Daniele, Storia cadaverica d’Italia (Dux in scatola, Risorgimento pop, Aldo Morto), Titivillus, Corazzano 2012.

TOSCANO, Giuseppe, Azioni in cornice: costruzione sociale della performance art, F. Angeli, Milano 2011.

VALENTINI, Valentina, Teatro in immagine. Eventi performativi e nuovi media, Bulzoni, Roma 1987.

Dowloads

Pubblicato

2020-07-10