Daltonico. Il colore tra riscrittura della realtà e cliché sociale

Autori

  • Andrea Mecacci Università di Firenze

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/18544

Abstract

Inevitably associated with perceptual or image theories, thematized through its psychologization or through a symbolic-anthropological perspective, color has often been taken away from one of its possible stories. The present contribution attempts to investigate this path in which color in modernity has become the pretext for a rewriting, often of rupture, of reality as in the case of the translations from the Greek of Hölderlin and the poetology of Rimbaud up to the Bauhaus aesthetics, but also its opposite: a sort of consolidation of social clichés as Abraham Moles (speaking of “sentimental chromatism”) and Jean Baudrillard (interpreting color as a mere semiotic value independent of the taste and perception of the subject) have shown in different but complementary ways.

Riferimenti bibliografici

Agosti, S., Rimbaud. Le vocali, la parola notturna, il Saggiatore, Milano 2016.

Barthes, R., L’arte questa vecchia cosa…, in R. Codognato (a cura di), Pop Art. Evoluzione di una generazione, Electa, Milano 1980, pp. 165-170.

Baudelaire, C., Opere, a cura di G. Raboni e G. Montesano, Mondadori, Milano 2001.

Baudrillard, J., Il sistema degli oggetti (1968), tr. it. di S. Esposito, Bompiani, Milano 2003.

Bonnefoy, Y., Introduzione, in A. Rimbaud, Opere, a cura di D. Grange Fiori, introd. di Y. Bonnefoy, Mondadori, Milano 1996, pp. IX-CX.

Bonnefoy, Y., Rimbaud. Speranza e lucidità, a cura di F. Scotto, Donzelli, Roma 2010.

Gropius, W., Principi della produzione del Bauhaus (1925), in T. Maldonado (a cura di), Tecnica e cultura. Il dibattito tedesco fra Bismarck e Weimar, Feltrinelli, Milano 1979, pp. 269-272.

Gropius, W., Architettura integrata (1955), tr. it. di R. Pedio, il Saggiatore, Milano 1994.

Hecht, W. (hrsg. v.), Brechts Antigone des Sophokles, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1988.

Hölderlin, F., Prose, teatro e lettere, a cura di L. Reitani, Mondadori, Milano 2019.

Kandinsky, W. Lo spirituale nell’arte (1912), a cura di E. Pontiggia, Bompiani, Milano 1998,

Mecacci, A., L’Antigone di Hölderlin. Da Tubinga a Tebe, in P. Montani (a cura di), Antigone e la filosofia, Donzelli, Roma 2001.

Mecacci, A., Ontologia del giocattolo. Il Bauspiel di Alma Siedhoff-Buscher, in “Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell'estetico”, XIII, 1, 2020, pp. 17-30.

Moles, A., Il kitsch. L’arte della felicità (1971), tr. it. di J. Ridolfi, intr. di A. Mendini, Officina, Roma 1979.

Morris, D., La tribù del calcio (1981), tr. it. di Oreste Del Buono, Mondadori, Milano 1982.

Reinhardt, K., Hölderlin und Sophokles, in A. Kelletat (hrsg. v.) Hölderlin. Beiträge zu seinem Verständnis in unserm Jahrhundert, Mohr, Tübingen 1961, pp. 287-303.

Rimbaud, A., Opere, a cura di D. Grange Fiori, introd. di Y. Bonnefoy, Mondadori, Milano 1996.

Siebenbrodt, M. (hrsg. v.), Alma Siedhoff-Buscher: eine neue Welt für Kinder, Stiftung Weimarer Klassik und Kunstsammlungen, Weimar 2004.

Winckelmann, J.J., Storia dell’arte nell’antichità (1763), tr. it. di M.L. Pampaloni, con uno scritto di E. Pontiggia, Mondadori, Milano 1993.

Dowloads

Pubblicato

2022-08-08

Fascicolo

Sezione

Color. Photography, Image, Reality (ed. by L. Bertelli, G. Gambaro, A. Mecacci, M. Sessa)