Il teatro come forma che pensa. Pregiudizio antiteatrale, materialità e abiezione nella scena postdrammatica

Autori

  • Annalisa Sacchi Università IUAV di Venezia

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/2922

Abstract

If one turns to the source of the so-called antitheatrical prejudice, Plato, and explores beside his notorious critics to the arts also his statements about the spectatorship, something intriguing appears. It appears that common origins link the theoretical meditation and the theatrical specta-torship, encapsulating these two occupations in the Greek word theoria, in which the sense of sight is crucial to both the act of going to the thea-tre and of engaging in theoretical inquiry. This mutual and ambivalent attraction of theatre toward philosophy and of philosophy toward theatre reaches a sort of climax in the era of post-dramatic theatre. Dismissed the general aversion to “theatricality” – still at stake within the Modern-ism theatre – contemporary theatrical scene has been demonstrating to what extent theatre is in itself a “thinking form”, or a form of thinking embodied in the material presence of the performer. Far from causing the sort of embarrassment and frustration denounced by modernist theatre artists such as Edward Gordon Craig, the actor’s deliberate vulnerability possibly enables our own and prompts us toward empathy and theoreti-cal understanding. Watching live performance is watching the actor dy-ing onstage; sharing that liveness promotes a necessary and moving con-frontation with mortality.

Riferimenti bibliografici

ARTAUD, Antonin, Il teatro e il suo doppio con altri scritti teatrali, a cura di G. R. Morteo e G. Neri, tr. it. di E. Capriolo, G. Marchi, Prefazione di J. Derrida, Einaudi, Torino 2000.

BADIOU, Alain, Inestetica, a cura di L. Boni, Mimesis, Milano 2007.

BARISH, Jonas, The Antitheatrical Prejudice, University of California Press, Berkeley 1981.

BARTHES, Roland, “Il teatro di Baudelaire”, in R. Barthes, Saggi critici, nuova edizione a cura di G. Marrone, tr. it. di L. Lonzi, M. Di Leo, S. Volpe, Einaudi, Torino 2002.

BARTHES, Roland, “Il teatro di Baudelaire”, in R. Scrivano (a cura di), Letteratura e Teatro, Bologna, Zanichelli 1984.

BÉNATOUÏL, Thomas, BONAZZI, Mauro (a cura di), Theoria, praxis and the contemplative life after Plato and Aristotle, Brill, Leiden-Boston 2012.

BLAU, Herbert, Take up the bodies. Theater at the vanishing point, University of Illinois Press, Urbana 1982.

CARLSON, Marvin, “The Resistance to Theatricality”, SubStance, 2/3, XXXI, 2002.

COPEAU, Jacques, “Lettera a Jaques-Dalcroze”, in J. Copeau, Il luogo del teatro, a cura di M. I. Aliverti, La Casa Usher, Firenze 1988.

DAVIS, Tracy C., POSTLEWAIT, Thomas (a cura di), Theatricality, Cambridge University Press, Cambridge 2003.

DE MARINIS, Marco, In cerca dell’attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Bulzoni, Roma 2000.

DE MARINIS, Marco, Semiotica del teatro: l’analisi testuale dello spettacolo, Bompiani, Milano 2002.

DE MARINIS, Marco, “Barthes e il teatro: il dis-piacere della scena”, in M. De Marinis, Visioni della scena. Teatro e scrittura, Laterza, Roma-Bari 2004.

DE MARINIS, Marco, Capire il teatro. Lineamenti di una nuova teatrologia, Bulzoni, Roma 2008.

DIDI-HUBERMAN, Georges, Quand les images prennent position. L’œil de l'histoire I, Éditions de Minuit, Paris 2009.

FACCIOLI, Erica, Nikolaj Michajlovic Foregger (1892-1939). Dal simbolismo al realismo socialista, Bulzoni, Roma 2007.

FÉRAL, Josette, “Performance and Theatricality: The Subject Demystified”, Modern Drama, 25, 1982.

FÉRAL, Josette, Théâtralité: Recherche sur la spécificité du langage théâtral, Poétique, Paris 1988.

FISCHER-LICHTE, Erika, “Introduction: theatricality: a key concept in theatre and cultural studies”, Theatre Research International, 2, XX, 1995.

FOUCAULT, Michel, “Theatrum Philosophicum”, Aut Aut, 277-278, 1997.

FREUD, Sigmund, “Personaggi psicopatici sulla scena”, in S. Freud, Opere, a cura di C. L. Musatti, vol. V, Bollati Boringhieri, Torino 1972.

FRIED, Michael, “Art and Objecthood”, Art Forum, 5, 1967; ora in Art and objecthood: essays and reviews, University of Chicago Press, Chicago 1998.

GRANDE, Maurizio, “Lo spettacolo pensa il teatro?”, in R. Meccia (a cura di), Il teatro come pensiero teatrale: atti del convegno: Salerno, 14-15-16 dicembre 1987, ESI, Napoli 1990; ora in M. Grande, Scena evento scrittura, a cura di F. Deriu, Bulzoni, Roma 2005.

KELLEHER, Joe, RIDOUT, Nicholas, CASTELLUCCI, Claudia, GUIDI, Chiara, CASTELLUCCI, Roemo, The theatre of Socìetas Raffaello Sanzio, Routledge, London and New York 2007.

LACOUE-LABARTHE, Philippe, “Sur le ‘Théâtre des réalités’”, in P. Lacoue-Labarthe, Écrits sur l’art, Les presses du réel, Dijon 2009.

LEHMANN, Hans-Thies, Postdramatisches Theater, Verlag der Autoren, Frankfurt am Main 1999.

LEHMANN, Hans-Thies, “Segni teatrali del teatro post-drammatico”, Biblioteca teatrale, 74-76, 2005.

MAROTTI, Ferruccio, Amleto o dell’Oxymoron. Studi e note sull’estetica della scena moderna, Bulzoni, Roma 2001.

MONDZAIN, Marie-José, Homo Spectator, Bayard Éditions, Paris 2007.

NANCY, Jean-Luc, Corpo teatro, tr. it. di A. Moscati, Edizioni Cronopio, Napoli 2010.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm, “Nietzsche contra Wagner”, in F. Nietzsche, Scritti su Wagner, tr. it. di S. Giametta, F. Masini, con un saggio di M. Bortolotto, Adelphi, Milano 1979.

PUCHNER, Martin, Stage Fright: Modernism, Anti-Theatricality and Drama, The Johns Hopkins University Press, Baltimore-London 2002.

RANCIÈRE, Jacques, Le Spectateur émancipé, La Fabrique éditions, Paris 2008.

RIDOUT, Nicholas, Stage Fright, Animals, and Other Theatrical Problems, Cambridge University Press, Cambridge 2006.

ROKEM, Freddie, Philosophers and Thespians Thinking Performance, Stanford University Press, Stanford 2009.

RUTHERFORD, Ian, “Theoric Crisis: The Dangers of Pilgrimage in Greek Religion and Society”, Studi e Materiali di Storia delle Religioni, 61, 1995.

RUTHERFORD, Ian, “Theoria and Darshan: Pilgrimage as Gaze in Greece and India”, Classical Quarterly, 50, 2000.

RUTHERFORD, Ian, ELSNER, Jas (a cura di), Pilgrimage in Graeco-Roman and Early Christian Antiquity. Seeing the Gods, Oxford University Press, Oxford 2005.

RUTHERFORD, Ian, HUNTER, Richard (a cura di), Wandering Poets in Ancient Greek Culture: Travel, Locality, and Pan-hellenism, Cambridge University Press, Cambridge 2009.

SACCHI, Annalisa, “Spettatore modello e spettatore qualsiasi. Per una politica dell’anonimato nel teatro di regia contemporaneo”, Biblioteca Teatrale, 91-92, 2009.

SACCHI, Annalisa, “La spettatrice imperfetta”, Prove di Drammaturgia, 2, 2010.

SACCHI, Annalisa, Il posto del Re. Estetiche della regia teatrale nel modernismo e nel contemporaneo, Bulzoni, Roma 2012.

SARRAZAC, Jean-Pierre, Critique du théâtre. De l’utopie au désenchantement, Circé, Belfort 2000.

TAUSSIG, Michael, Mimesis and Alterity. A Particular History of the Senses, Routledge, London-New York 1993.

WEBER, Samuel, Benjamin’s abilities, Harvard University Press, Cambridge 2008.

WILSON NIGHTINGALE, Andrea, Spectacles of truth in classical Greek philosophy: theoria in its cultural context, Cambridge University Press, Cambridge 2004.

Dowloads

Pubblicato

2013-04-16

Fascicolo

Sezione

Sezione Monografica /I