Attraverso musei di celluloide: rovesciare lo sguardo
DOI:
https://doi.org/10.13130/2282-0035/15697Abstract
In the age of immersive and digital cinematic experience, does it still make sense to talk about two black & white 70-years-old short films, that were conceived to reach - and, perhaps, to educate - the widest audience possible? Carpaccio and Caravaggio, by Umberto Barbaro and Roberto Longhi, were produced between 1947 and 1948, in the midst of the Italian Reconstruction. They are two exemplary pieces of a potential chapter of post-war Italian cinema - which would later take different paths, with other political and theoretical lines taking hold - and not simply the fruits of the whim of a great art historian and superb writer supported by a cultured and resourceful friend working in cinema industry. The two films are discussed in the context of the “cinema corto” of the 40s and 50s. Furthermore, the relationship between the artwork and its audience will be taken into account by comparing these short movies with a later Soviet film, Vzgljanitje na litso (1966), by Pavel Kogan, which in turn deals with the reactions of museum visitors in front of the leonardesque Madonna Litta, moving the gaze of the camera towards the viewers, opening to a reverse angle of the work of art which is perhaps similar to the one imagined by Barbaro and Longhi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.