«Une des figures les plus originales de Milan»: the art dealer Giuseppe Baslini (1817-1887)
DOI:
https://doi.org/10.54103/2282-0035/18663Keywords:
Milano, art dealer, art market, collecting, connoisseurship, XIX centuryAbstract
This article aims to investigate the many faces of a key figure in the European art market of the 19th century, to which studies have not yet paid due attention: the dealer Giuseppe Baslini. Recognised by his contemporaries for his exceptional talent as a connoisseur and his unscrupulous business flair, Baslini was probably the most important Milanese art dealer of the second half of the 19th century. His shop in via Montenapoleone 11 became a reference point and a place of attraction for restorers, collectors and travelling agents from all over Europe. Moreover, Baslini was a consultant and supplier to the Poldi Pezzoli and Bagatti Valsecchi collections in Milan, which took advantage of his variety of interests, but also to the National Gallery in London and the Gemäldegalerie in Berlin. His “perfidious business”, as well as his role as a mediator for galleries and private collections, are documented by the letters of Giovanni Morelli and Austen Henry Layard, by the travel notebooks of Charles Eastlake and Otto Mündler and by the autobiography of Wilhelm von Bode. The reconstruction of the antiquarian’s biographical and professional history, based on unpublished archive documents, letters, invoices and auction catalogues, has revealed an attractive and controversial personality, important medium for discovering unknown relationships and provenances.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.