Milan, 1881: Courbet and Carpeaux among the “macchiette” by Navarro della Miraglia
DOI:
https://doi.org/10.54103/2282-0035/18664Keywords:
Gustave Courbet, Jean-Baptiste Carpeaux, Scapigliatura, Emanuele Navarro della Miraglia, Art Criticism, Italian ModernismAbstract
In 1881, the publisher Brigola in Milan printed Macchiette parigine, a collection of biographical profiles that the Sicilian writer Emanuele Navarro della Miraglia (1838-1919) dedicated to eminent figures in French literary and artistic culture in the mid-19th century. A scholar in French studies, long resident in Paris (1864-1872), in contact with the Lombard Scapigliatura in Milan (1872-1882) and finally professor of French language and literature at the Istituto Superiore di Magistero Femminile in Rome (1883-1913), Navarro della Miraglia’s “macchiette” also included two portraits of artists, dedicated respectively to Gustave Courbet and Jean-Baptiste Carpeaux. The aim of this contribution is to define the context and the consequences of an interpretation that is not in line with the more “orthodox” discussion of Courbet’s lesson promoted by Diego Martelli among the Tuscan Macchiaioli, for the benefit of a cultural geography differently articulated between the cosmopolitan openings of southern naturalism and the most advanced fringes of Lombard Scapigliatura. In the same way, the account of Carpeaux’s atelier is reconsidered in the light of the contemporary debate on monumental sculpture and a more animated and nervous modelling in the on-going artistic production in Milan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.