The case of Teatro Sociale of Sondrio for the physiognomy of theatrical audience between the nineteenth and the twentieth century
DOI:
https://doi.org/10.54103/2282-0035/18665Keywords:
sondrio, audience, twentieth century, playbills, nineteenth century, theatreAbstract
The Teatro Sociale of Sondrio, inaugurated in 1824, between the 19th and the 20th century represents the most important theatrical centre of the whole Valtellina. Taking also in consideration the importance it holds in local history, the theatre of Sondrio can be taken as an example through which recognize, from a peculiar point of view, the evolutions italian theatre faces between the two centuries. The study of the playbills stored in the archives and that of the local newspapers allowed to analyze how and when shows were staged and how they were welcomed by Sondrio’s public and critics: on these basis, the following paper tries to offer a fisionomy of the theatrical public between the 1800s and the 1900s, a public which is a provincial one, far from that of the great cities but which, as I try to demonstrate, shares with the latest the same taste: from the researching of novelty to the passion for sentimental dramas, from the piéce bien faite to the new bourgeois dramaturgy.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.