Kesri Singh: the fight for identity between divergent and hegemonic warrior masculinities in Amitav Ghosh’s Flood of Fire
DOI:
https://doi.org/10.54103/2282-0035/19889Abstract
The increasing prominence of men’s studies in the academic panorama has allowed for further investigation not only on women’s, but also on men’s literary identities. The Ibis Trilogy by Amitav Ghosh offers new insights on the subject by staging several queer masculinities. The present essay analyses the non-conforming identity of Kesri Singh from the perspective of men’s studies. Firstly, the essay compares and contrasts the socially imposed masculinity with Kesri’s divergent one. Secondly, it highlights the strategy deployed by the warrior in order to protect his psychological and physical integrity in a toxic environment. Given the strong historical background of the novels, references are provided to account for the patriarchal context in which Kesri develops. Further sources of discrimination such as race and class are also explored, according to an intersectional feminist approach. Thus, it will be proved that a male gender related discourse covers ample narrative space in the Trilogy; it also reflects the critical opposition by Ghosh to the Western colonialism and Indian caste division. Moreover, it will be exposed the manipulative use of the male gender as an instrument to enforce colonialism and classism. Therefore, the Trilogy presents masculinity as a highly debatable, multifaceted notion which undergoes a negotiation in meaning throughout the novels. This premise leads to a broader definition of the concept, which provides a new, significant viewpoint on the subject.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.