Salinas e lo Steri: un nuovo museo per una nuova città
DOI:
https://doi.org/10.54103/2282-0035/21304Abstract
Through the study of two singular unpublished and undated floor plans, light is shed on a unknown page of palermitan museology: the proposal, never implemented, by Antonino Salinas, supported also by Giuseppe Fiorelli and Paolo Boselli, to transfer all the archaeological, medieval and modern art collections between 1887 and 1910 from the spaces of the former convent of the Filippini fathers to the Olivella in the medieval complex of Palazzo Chiaramonte or Steri. The unfortunate choice of post-unification destiny the former convent which houses the Museum of Palermo, the National Exhibition of 1891/1892 and the “taglio” of via Roma, carried out in the early 1900s for the construction of the new major city thoroughfare, are the reasons which pushed the actors of the story to raise the question. Documentary research, which describes the events up to 1932, reveals many of the dynamics and problems relating to the facts such as the possible establishment of a new museum center, a suggestive redeveloped urban area, that there is almost an entire district dedicated to museums. The new exhibition project of the Salinas is in a line of continuity with the well-known idea of the palermitan archaeologist to celebrate the “history of the arts of the whole Sicily” and at the same time anticipates some of the exhibition choices, which will be adopted later by Marconi and Accascina: unique among the contemporary national museums of the peninsula.
Downloads
Published
Issue
Section
License
(Estratto del contratto di edizione)
L'autore concede a ACME il diritto di pubblicare per la prima volta o ripubblicare l’opera entro un anno dalla consegna definitiva e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della rivista;
L'autore mantiene il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su ACME;
L'autore mantiene il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su ACME;
L'autore rinuncia, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.