Los que son y no son: percorsi di identità (so)nate nella Cuba della seconda metà del XIX secolo e inizi del XX

  • Irene Campagna Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”
Parole chiave: Son, Music, Cuba, Identity, Independence, Nationality, Sugar, Slavery, Copla, Estribillo, Communication, Afrocuban, Transculturación,

Abstract

The son is configured into the orbit of Cuban popular music as the mulatto music genre par excellence,  thanks to the amalgam of musical elements and structural features of Spanish and African origins.
In its heyday - when are defined new modes of interpretation and new sonic possibilities - shares political and cultural unrest of vanguards that, through the recognition of the African component, try to build a coherent concept of nation, highlighting the contribution of black people to cultural and political processes. This work is based on the hypotheses suggested in some cuban studies recently published, about the causal relationship between the son’s development and the shape of national identity in the period of the Wars of Independence, to come to find through the  thematic analysis of representative texts the genre's functioning within this perspective.

Biografia autore

Irene Campagna, Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”

Laureata in Lingue e Letterature Straniere presso l’Università degli Studi della Calabria nel 2006, è attualmente iscritta al terzo anno del corso di dottorato in Culture dei Paesi di Lingue Iberiche e Iberoamericane presso l’Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”. Il progetto di ricerca si basa sull’analisi del son cubano da un punto di vista socio-culturale e letterario. Si è occupata di poesia salvadoregna contemporanea, pubblicando alcuni articoli sulla rivista letteraria elettronica Fili d’aquilone; ha curato e tradotto insieme ad Emanuela Jossa un’antologia sul poeta salvadoregno Roque Dalton, in corso di stampa presso la Multimedia Edizioni, Casa della Poesia, Salerno.

Pubblicato
2011-11-27
Come citare
Campagna, Irene. 2011. «Los Que Son Y No Son: Percorsi Di Identità (so)nate Nella Cuba Della Seconda Metà Del XIX Secolo E Inizi Del XX». Altre Modernità, n. 6 (novembre), 40-53. https://doi.org/10.13130/2035-7680/1548.
Sezione
Saggi Ensayos Essais Essays