“She parted the curtains; she looked”: finestre spalancate su realtà apparentemente inconciliabili in Mrs Dalloway di Virginia Woolf

Autori

  • Giulia Negrello Università degli Studi di Udine

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/4643

Parole chiave:

Finestra, follia, doppio, suicidio, percezione

Abstract

Mrs Dalloway is probably the most multifaceted and complex novel by Virginia Woolf; this complexity derives from the writer’s desire to represent life seen both from the points of view of the insane and the sane: “the world seen by the sane and the insane side by side” (D2, 14 ottobre 1922, p. 207). The novel, thus, is structured on two main plots, whose protagonists are Mrs Dalloway on one side (representing the ‘sane truth’) and the veteran Septimus Warren-Smith on the other (representing the ‘insane truth’). During one single day, the stories of the protagonists develop without intersecting in the city of London. In such a complex design, the window becomes a strong symbol of communication and connection between these two worlds which only seem to be detached and independent. Not only that, but since the beginning of the novel the window symbolises also the passage from a time frame to another, from the present moment to a more or less distant past, thus permitting the author to linger on the past of the characters, revealing aspects of their personalities that, otherwise, would remain unknown. This essay then will present the symbology of the window in Virginia Woolf’s novel through the analysis of the most effective episodes of Mrs Dalloway, where this object becomes a mean of communication between apparently disconnected realities like sanity and madness, youth and adulthood, past and present and life and death.

Metriche

Caricamento metriche ...

Biografia autore

Giulia Negrello, Università degli Studi di Udine

Giulia Negrello ha conseguito la laurea in Lingue e Letterature Straniere nel 2006 e successivamente la specializzazione in Letteratura Inglese Moderna nel 2008. Nel maggio del 2013 ha discusso il Dottorato di Ricerca con una tesi dal titolo, All the Difference between the Skech and the Finished Work: Percorsi Genetici e Ricerca dell’Identità nei Romanzi di Virginia Woolf. Attualmente è cultore della materia all’Università degli Studi di Udine presso la cattedra di Letteratura Inglese tenuta dalla prof.ssa Milena Romero Allué. Dal 2009 si occupa di traduzione: ha lavorato con Lello Voce, seguendo autori contemporanei - tra i quali Murray Lachlan Young e Saul Williams - per il festival di poesia contemporanea “Absolute Poetry”, dal 2010 partecipa al gruppo di lavoro del documentarista e videoartista Marcantonio Lunardi e dal 2011 collabora con la medievalista Ilaria Sabbatini.

Si è occupata di letteratura Vittoriana per l’infanzia, in particolare di Lewis Carroll e Frances Hodgson-Burnett, di studi femminili e di gender studies. Attualmente la sua attività accademica è centrata sull’opera di Virginia Woolf, sugli studi di critica genetica e più in generale della letteratura del periodo modernista.

Dowloads

Pubblicato

2015-01-27

Come citare

Negrello, Giulia. 2015. «“She Parted the Curtains; She looked”: Finestre Spalancate Su Realtà Apparentemente Inconciliabili in Mrs Dalloway Di Virginia Woolf». Altre Modernità, gennaio, 264-71. https://doi.org/10.13130/2035-7680/4643.