Iconic turn. Alcune chiavi di svolta

Autori

  • Emanuele Alloa

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/2664

Abstract

Two decades after the “iconic turn” has been proclaimed, it still remains uncertain whether that expression catches a paradigm shift which has actually taken place or whether it only yet calls forth for it to happen. The essay takes a look at the different ways in which the expression might be understood, referring either to a kind of visual thinking, a disciplinary self-reflection or a epistemic meta-discourse. The success of the expression goes hand in hand, so it seems, with the uncertainty of its status, as still today, it is by no means evident to question the evidence of the image. Against the verdict of the philologist Ernst Robert Curtius, still echoing today, who claimed that, in contrast with the science of text, “the science of images is easy”, the essay advocates for three ‘turns of the screw’ in order to make image theory ‘more difficult’: the turn from an iconology to a    symptomatology, from extensive to intensive and from indicative to conjunctive.

Riferimenti bibliografici

AGAMBEN, Giorgio, Aby Warburg e la scienza senza nome (1975), «aut aut» 199-200 (1984), pp. 51-66.

ALLOA, Emanuele, Intensive, not extensive, in ELKINS, James - NAEF, Maja (eds.), What is an Image?, University Park, University of Pennsylvania Press, 2011, pp. 148-151.

ALLOA, Emanuele, Changer de sens. Quelques effets du tournant iconique, «Critique» 759-760 (2010), pp. 647-658.

ALLOA, Emanuele, Un pensiero fasmide, «aut aut» 348 (2010), pp. 121-129.

ARNHEIM, Rudolf, Il pensiero visivo. La percezione visiva come attività conoscitiva (1969), tr. it. di PEDIO, Renato, Torino, Einaudi, 1974.

BARTHES, Roland, La camera chiara. Nota sulla fotografia (1980), tr. it. di GUIDIERI, Renzo, Torino, Einaudi, 1980.

BERGSON, Henri, Saggio sui dati immediati della coscienza (1888), tr. it. di BARTOLI, Gisèle, Torino, Bollati Boringhieri, 1964.

BERTRAM, Georg, Arte. Un’introduzione filosofica (2005), tr. it. di BERTINETTO, Alessandro, Torino, Einaudi, 2008.

BLUMENBERG, Hans, Paradigmi per una metaforologia (1960), tr. it. di SERRA HANSBERG, Maria Vittoria, rev. di RUSSO, Marco, con un saggio di MELANDRI, Enzo, Milano, Cortina, 2009.

BOEHM, Gottfried, Das Paradigma ‘Bild’. Die Tragweite der ikonischen Episteme, in BELTING, Hans (Hrsg.), Bilderfragen. Die Bildwissenschaften im Aufbruch, München, Fink, 2007, pp. 77-82.

CAPPELLETTO, Chiara, Il rito delle pulci. Wittgenstein morfologo, Milano, Il Castoro, 2004.

CARBONE, Mauro, La chair des images. Merleau-Ponty entre peinture et cinéma, Paris, Vrin, 2011.

CONTE, Pietro, Un po’ più a sinistra, un po’ più a destra. Spazio e immagine nell’iconica di Max Imdahl, «Aisthesis» 5 (2012), pp. 33-42.

CURTIUS, Ernst Robert, Letteratura europea e Medio Evo latino (1948), tr. it. di LUZZATTO, Anna, CANDELA, Mercurio e BOLOGNA, Corrado, a cura di ANTONELLI, Roberto, Firenze, La Nuova Italia, 1994.

DIDI-HUBERMAN, Georges, Devant l’image. Question posée aux fins d’une histoire de l’art, Paris, Minuit, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges, L’immagine insepolta. Aby Warburg, la memoria dei fantasmi e la storia dell’arte (2002), tr. it. di SERRA, Alessandro, Torino, Bollati Boringhieri, 2006.

ECO, Umberto, Sugli specchi e altri saggi, Milano, Bompiani, 1985.

ELKINS, James, Ten ways to make visual studies more difficult, in Id., Visual studies. A skeptical introduction, New York, Routledge, 2003, pp. 63-123.

FOUCAULT, Michel, Les mots et les images, «Le Nouvel Observateur» 154 (1967), pp. 49-50 (poi in Id., Dits et Ecrits. Vol. I: 1954-1969, Paris, Gallimard, 1994, pp. 620-623).

FREUD, Sigmund, Etiologia dell’isteria (1896), in Id., Opere, a cura di MUSATTI, Cesare, Torino, Bollati Boringhieri,1978.

GINZBURG, Carlo, Spie. Radici di un paradigma indiziario, in Id., Miti emblemi spie. Morfologia e storia, Torino, Einaudi, 1986, pp. 158-209.

GOODMAN, Nelson, When is art? (1977), in Id., Ways of worldmaking, Indianapolis, Hackett, 1988, pp. 57-70.

HECKSCHER, William S., Erwin Panofsky. A curriculum vitae (1969), in PANOFSKY, Erwin, Three essays on style, ed. by LAVIN, Irving, Cambridge, MIT Press, 1995, pp. 186-87.

IMDAHL, Max, Giotto Arenafresken. Ikonographie, Ikonologie, Ikonik, München, Fink, 1980.

IMDAHL, Max, Iconica. L’intuizione delle immagini (1988), tr. it. di CONTE, Pietro, «Aisthesis» 5 (2012), pp. 11-32.

KRAUSS, Rosalind, Notes on the Index. Seventies art in America, «October» 3-4 (1977), pp. 68-81.

LYOTARD, Jean-François, Discorso, figura (1971), a cura di MAZZINI, Francesca, intr. di FRANZINI, Elio, Milano, Mimesis, 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice, L’occhio e lo spirito (1961), tr. it. di SORDINI, Anna, postfaz. di LEFORT, Claude, Milano, SE, 1989.

MITCHELL, William John Thomas, Picture theory. Essays on verbal and visual representation, Chicago - London, University of Chicago Press, 1994.

MONTANI, Pietro, Sergej Ejzenštejn. Oltre il cinema, Pordenone, La Biennale, 1991.

PÄCHT, Otto, Kritik der Ikonologie (1977), in KAEMMERLING, Ekkehard (Hrsg.), Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme, Köln, DuMont, 1987, pp. 353-375.

PÄCHT, Otto, Panofsky’s ‘Early Netherlandish painting II’, «Burlington Magazine» 98 (1956), pp. 266-279.

PANOFSKY, Erwin, Préface à l’édition française, in Id., Essais d’iconologie, tr. par HERBETTE, Claude et TEYSSÈDRE, Bernard, Paris, Gallimard, 1967, pp. 3-4.

PANOFSKY, Erwin, I precedenti ideologici della calandra Rolls-Royce (1963), in Id., Tre saggi sullo stile. Il barocco, il cinema, la Rolls-Royce, a cura di LAVIN, Irving, Milano, Electa, 1996, pp. 121-156.

PANOFSKY, Erwin, Stile e tecnica del cinema, in Id., Tre saggi sullo stile. Il barocco, il cinema, la Rolls-Royce, a cura di LAVIN, Irving, Milano, Electa, 1996, pp. 91-120.

PANOFSKY, Erwin, Iconografia e iconologia. Introduzione all’arte del Rinascimento (1939), in Id., Il significato nelle arti visive (1955), tr. it. di FEDERICI, Renzo, intr. di CASTELNUOVO, Enrico e GHELARDI, Maurizio, Torino, Einaudi, 1962, pp. 29-57.

PANOFSKY, Erwin, Sul problema della descrizione e dell’interpretazione del contenuto di opere d’arte figurativa (1932), in Id., La prospettiva come ‘forma simbolica’ e altri scritti, tr. it. di FILIPPINI, Enrico, a cura di NERI, Guido Davide, con una nota di DALAI, Marisa, Milano, Feltrinelli, 1976, pp. 203-218.

PANOFSKY, Erwin, Albrecht Dürer e l’antichità classica (1921-1922), in Id., Il significato nelle arti visive (1955), tr. it. di FEDERICI, Renzo, intr. di CASTELNUOVO, Enrico e GHELARDI, Maurizio, Torino, Einaudi, 1962, pp. 225-276.

PINOTTI, Andrea, Memorie del neutro. Morfologia dell’immagine in Aby Warburg, Milano, Mimesis, 2001.

RIPA, Cesare, Iconologia overo Descrittione dell’imagini universali cavate dall’Antichità et da altri luoghi, Padova, Pietro Paolo Tozzi, 1611 (la prima edizione non conteneva immagini).

RORTY, Richard, La svolta linguistica (1967), tr. it di VELOTTI, Stefano, intr. di MARCONI, Diego, Milano, Garzanti, 1994.

SARTRE, Jean-Paul, L’immaginario. Psicologia fenomenologica dell‘immaginazione, a cura di KIRCHMAYR, Raul, Torino, Einaudi, 2007.

SOMAINI, Antonio, Ejzenštejn. Il cinema, le arti, il montaggio, Torino, Einaudi, 2011.

VALERY, Paul, Philosophie de la danse (1936), in Id., Œuvres, 2 voll., éd. par HYTIER, Jean, Paris, Gallimard-Pléiade,1957, vol. 1, pp. 1394-95.

VERCELLONE, Federico, Verso la morfologia, «Teoria. Rivista di filosofia» 30 (2010), pp. 115-128.

VERCELLONE, Federico, Morfologie del moderno, Genova, Il Melangolo, 2006.

WARBURG, Aby, Arte italiana e astrologia internazionale a Palazzo Schifanoia a Ferrara (1912), in Id., La rinascita del paganesimo antico e altri scritti, a cura di GHELARDI, Maurizio, Torino, Aragno, 2004, pp. 515-555.

Dowloads

Pubblicato

2012-12-21

Fascicolo

Sezione

Focus - ed by P. Conte and M. Di Monte