"Una sorta di intelligenza iconica". Immagine e conoscenza intuitiva

Autori

  • Pietro Conte

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/2667

Abstract

After outlining some theoretical key points in the correspondence between Gottfried Boehm and Thomas Mitchell, this essay aims at examining how the act of seeing can lead to an intuitive form of knowledge. Particular attention will be paid to the concept of «iconic» developed by Max Imdahl and to Robert Rosenblum’s attempt to apply Panofskian iconology to non-objectual art.

Riferimenti bibliografici

BOEHM, Gottfried, La svolta iconica, a cura di DI MONTE, Maria Giuseppina e DI MONTE, Michele, postfazione di GRIFFERO, Tonino, Roma, Meltemi, 2009.

BOEHM, Gottfried, Wie Bilder Sinn erzeugen. Die Macht des Zeigens, Berlin, Berlin University Press, 2007.

BOEHM, Gottfried, Iconic turn. Una lettera (2006), tr. it. di CONTE, Pietro, «Lebenswelt. Aesthetics and philosophy of experience» 2 (2012), pp. 118-129.

BOEHM, Gottfried, Die Epiphanie der Leere. Barnett Newman «Vir heroicus sublimis», in NORDHOFEN, Eckhard (Hrsg.), Bilderverbot. Die Sichtbarkeit des Unsichtbaren, Paderborn, Schöningh, 2001, pp. 39-58.

BOEHM, Gottfried, Die Arbeit des Blickes. Hinweise zu Max Imdahls theoretischen Schriften (1996), in IMDAHL, Max, Gesammelte Schriften, 3 Bde., Bd. 3: «Reflexion - Theorie - Methode», hrsg. v. BOEHM, Gottfried, mit einem Beitrag von JAUß, Hans Robert, Frankfurt a.M., Suhrkamp, 1996, Bd. 3, pp. 7-41.

BOEHM, Gottfried (Hrsg.), Was ist ein Bild?, München, Fink, 1994.

BOEHM, Gottfried, Zu einer Hermeneutik des Bildes, in GADAMER, Hans-Georg - BOEHM, Gottfried (Hrsgg.), Die Hermeneutik und die Wissenschaften, Frankfurt a.M., Suhrkamp, 1978, pp. 444-471.

ELKINS, James, Dipinti e lacrime. Storie di gente che ha pianto davanti a un quadro (2001), tr. it. di SABA SARDI, Francesco, Milano, Bruno Mondadori, 2007.

FIEDLER, Konrad, Sulla valutazione delle opere d’arte figurativa (1876), in FIEDLER, Konrad, Scritti sull’arte figurativa, a cura di PINOTTI, Andrea e SCRIVANO, Fabrizio, Palermo, Aesthetica, 2006, pp. 33-68.

FIEDLER, Konrad, Schriften zur Kunst. Text nach Ausgabe München 1913/14 mit weiteren Texten aus Zeitschriften und dem Nachlaß, einer einleitenden Abhandlung und einer Bibliographie, 2 Bde., hrsg. v. BOEHM, Gottfried, München, Fink, 1991.

FRANZINI, Elio, Introduzione a DEBRAY, Régis, Vita e morte dell’immagine (1992), tr. it. di PINOTTI, Andrea, Milano, Il Castoro, 2010, pp. 5-9.

GEIGER, Moritz, Il significato psichico dell’arte, in Id., Vie all’estetica. Studi fenomenologici (1928), tr. it. di PINOTTI, Andrea, Bologna, Clueb, 2005, pp. 99-144.

IMDAHL, Max, Iconica. L’intuizione delle immagini (1994), tr. it. di CONTE, Pietro, «Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell’estetico» 5 (2012), 2, pp. 11-32.

IMDAHL, Max, Autobiographie (1988), in IMDAHL, Max, Gesammelte Schriften cit., Bd. 3, pp. 617-643.

IMDAHL, Max, Giotto Arenafresken. Ikonographie, Ikonologie, Ikonik, München, Fink, 1980.

IMDAHL, Max, Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstruktur (1979), in IMDAHL, Max, Gesammelte Schriften cit., Bd. 3, pp. 424‐463.

KUBLER, Georg, Disjunction and mutational energy, «Art News» 59 (February 1961), 10, pp. 34 e 55.

MITCHELL, William John Thomas, Pictorial turn. Saggi di cultura visuale, a cura di COMETA, Michele, Palermo, Duepunti, 2008.

MITCHELL, William John Thomas, What is an image?, «New Literary History» 15 (1984), 3, pp. 503-537.

MITCHELL, William John Thomas, What do pictures want? The lives and loves of images, Chicago, University of Chicago Press, 2005; tr. it. parziale di PEZZANO, Simona, Che cosa vogliono le immagini?, in PINOTTI, Andrea - SOMAINI, Antonio (a cura di), Teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Milano, Cortina, 2009, pp. 99-133.

PANOFSKY, Erwin, Iconologia e iconografia. Introduzione allo studio dell’arte del Rinascimento (1939), in PANOFSKY, Erwin, Il significato nelle arti visive (1955), tr. it. di FEDERICI, Renzo, introduzione di CASTELNUOVO, Enrico e GHELARDI, Maurizio, Torino, Einaudi, 1999, pp. 29-57.

PANOFSKY, Erwin, Il problema dello stile nelle arti figurative (1915), tr. it. di FILIPPINI, Enrico, in PANOFSKY, Erwin, La prospettiva come forma simbolica e altri scritti, a cura di NERI, Guido Davide, con una nota di DALAI, Marisa, Milano, Feltrinelli, 1976, pp. 141-152.

PANOFSKY, Erwin, Renaissance and renascences in Western art, 2 voll., Stockholm, Almqvist and Wiksell, 1960.

PINOTTI, Andrea, Memorie del neutro. Morfologia dell’immagine in Aby Warburg, Milano, Mimesis, 2001.

RODMAN, Selden, Conversations with artists, New York, The Devin-Adair Co., 1957.

RORTY, Richard (a cura di), La svolta linguistica (1967), tr. it. di VELOTTI, Stefano, Milano, Garzanti, 1994.

ROSENBLUM, Robert, La pittura moderna e la tradizione romantica del Nord da Friedrich a Rothko (1975), tr. it. di SCHIFFER, Cristina, rivista da MAIOCCHI, Maria Cristina, Milano, 5 Continents, 2006.

ROSENBLUM, Robert, The abstract sublime. How some of the most heretical concepts of modern American asbtract painting relate to the visionary nature-painting of a century ago, «Art News» 59 (February 1961), 10, pp. 38-41 e 56-57.

WARBURG, Aby, Arte italiana e astrologia internazionale a Palazzo Schifanoia a Ferrara (1912), in WARBURG, Aby, La rinascita del paganesimo antico e altri scritti, a cura di GHELARDI, Maurizio, Torino, Aragno, 2004, pp. 515-555.

WYSS, Beat, La contemporaneità di un medievista. Il suggeritore dell’artista, in BORTOLOTTI, Luca et al. (a cura di), Meyer Schapiro e i metodi della storia dell’arte, Milano, Mimesis, 2010, pp. 89-103.

Dowloads

Pubblicato

2012-12-21

Fascicolo

Sezione

Focus - ed by P. Conte and M. Di Monte