Il belluscone
DOI:
https://doi.org/10.13130/mde.v0i1.4551Abstract
The paper analyses a movie recently appeared in Italy, Belluscone (2014) by Franco Maresco. The title refers to the deformation of Berlusconi’s name in Sicily. The movie does not speak, however, of the typically Italian “hero” Berlusconi, but of “Belluscone” that is the link for a common feeling whose Sicily is an exemplary case. Through the reference to Lyotard and Jauss among the others, the aim is to show that “Belluscone” is no longer a symbolic disposition, and becomes a sensible surface of contact to which everybody connects in order to have an experience. With its Baroque and ambiguous investigation of “bellusconian” Palermo, the movie makes no exception.Riferimenti bibliografici
CARBONE Mauro, Essere morti insieme, Bollati Boringhieri, Torino 2007
DEMATTEO, Lynda, L’idiota in politica. Antropologia della Lega Nord (2008), tr. it. di M. Schianchi, Feltrinelli, Milano 2011
GADAMER, Hans-Georg, Verità e metodo (1960), tr. it. di G. Vattimo, Bompiani, Milano 2000
GUASTINI, Daniele, Prima dell’estetica, Laterza, Roma-Bari 2003
JAUSS, Hans Robert, Apologia dell’esperienza estetica (1972), tr. it. di C. Gentili, Einaudi, Torino 1985
–, Esperienza estetica ed ermeneutica letteraria (1982), 2 voll., tr. it. B. Argenton, il Mulino, Bologna 1987-1988
–, Estetica della ricezione, tr. it. di A. Giugliano, Guida, Napoli 1988
LYOTARD, Jean-François, “L’acinema”, in A partire da Marx e Freud, tr. it. di M. Ferraris, Multhipla, Milano 1979
–, Leçons sur l’Analytique du sublime, Galilée, Paris 1991
–, Anima minima, tr. it. di F. Sossi, Pratiche, Parma 1995
–, Rapsodia estetica, tr. it. di D. Cecchi, Guerini, Milano (in corso di pubblicazione)
MONTANI, Pietro, Bioestetica, Carocci, Roma 2007
–, L’immaginazione intermediale, Laterza, Roma-Bari 2010
RICOEUR, Paul, Tempo e racconto, vol. 1 (1983), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1986
VERTOV, Dziga, L’occhio della rivoluzione, a cura di P. Montani, Mimesis, Milano 2011
ZUCCONI, Francesco, La sopravvivenza delle immagini nel cinema, Mimesis, Milano 2013