Come fa la voce? Per un’archeologia dell’attore performer

Autori

  • Guido Boffi

DOI:

https://doi.org/10.13130/mde.v%25vi%25i.9549

Abstract

This essay suggests a working hypothesis on the extralinguistic dimension of the human voice. The material under consideration belongs both to performance art (Marina Abramović) and to philosophy (Plato). The speech, framed within a context that would open an archaeological track (E. Melandri, M. Focault) in theatricality, concerns aesthetics. The voice shows the inner opacity of the ontological discourse: it becomes the empty place, or rather, the quantum vacuum of presence. It is a non-prescriptive voice, excessive of the philosophical practices of taking consciousness, the anticipation of traditional dualisms (subject / object, conscious / unconscious, orality / writing).

Riferimenti bibliografici

Abramović, Marina, The Abramović method / Marina Abramović, a cura di D. Sileo ed E. Viola, 2 voll., 24 Ore Cultura, Pero 2012.

—, Attraversare i muri. Un’autobiografia con James Kaplan (2016), tr. it. di A. Pezzotta, Bompiani, Milano 2016.

—, “Liquid Knowledge. Marina Abramović in Conversation with Adrian Heathfield”, in L. Essling (ed.), Marina Abramović: The Cleaner, Hatje Cantz, Berlin 2017.

BAIARDI, Francesca (a cura di), Dr. Abramović, (2010), Feltrinelli, Milano 2012.

BOCCHI, Gianluca, CERUTI, Mauro (a cura di), Origini della scrittura. Genealogie di un’invenzione, Mondadori, Milano 2002.

BROOK, Peter, Lo spazio vuoto (1968), tr. it. di I. Imperiali, Bulzoni, Roma 1998.

CAMBIANO, Giuseppe, Platone e le tecniche, Laterza, Roma-Bari 1991.

CELANT, Germano, Abramović, Marina, “Towards a Pure Energy”, in G. Celant, Marina Abramović. Public Body. Installations and Objects 1965-2001, Charta, Milano 2002, pp. 9-29.

DE FILIPPO, Eduardo, Le voci di dentro, Einaudi, Torino 1971.

DE MARINIS, Marco, In cerca dell’attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Bulzoni, Roma 2000.

—, “Dopo l’età d’oro: l’attore post-novecentesco tra crisi e trasmutazione”, Culture Teatrali, 13, 2005, pp. 7-28.

—, “Performance e teatro: dall’attore al performer, e ritorno?”, Comunicazioni sociali, 36, I, 2014, pp. 29-46.

DERIU, Fabrizio, Performático. Teoria delle arti dinamiche, Bulzoni, Roma 2012.

—, Mediologia della performance. Arti performátiche nell’epoca della riproducibilità digitale, Le Lettere, Firenze 2013.

DUPONT, Florence, Omero e Dallas. Narrazione e convivialità dal canto epico alla soap-opera (1991), tr. it. di M. Baiocchi, Donzelli, Roma 1993.

FALLETTI, Clelia, SOFIA, Gabriele (a cura di), Prospettive su teatro e neuroscienze. Dialoghi e sperimentazioni, Bulzoni, Roma 2012.

FISCHER-LICHTE, Erika, “Performance Art – Experiencing Liminality”, in M. Abramović, 7 easy pieces, Charta, Milano 2007, pp. 33-45.

FOUCAULT, Michel, L’Archéologie du savoir, Gallimard, Paris 1969.

GUARINO, Raimondo, Il teatro nella storia. Gli spazi, le culture, la memoria (2005), Laterza, Roma-Bari 2008.

LEHMANN, Hans-Thies, Postdramatisches Theater (1999), Verlag der Autoren, Frankfurt a. M. 2001.

MELANDRI, Enzo, La linea e il circolo. Studio logico-filosofico sull’analogia (1968), nuova ed. con un saggio introduttivo di G. Agamben, Appendice a cura di S. Besoli e R. Brigati, Bibliografia degli scritti di E. Melandri a cura di S. Limongi, Quodlibet, Macerata 2004.

NIETZSCHE, Friedrich, La nascita della tragedia, ed. it. a cura di V. Vivarelli, Einaudi, Torino 2009.

PLATONE, Ione, tr. it. in Id., Ippia maggiore Ippia Minore Ione Menesseno, a cura di B. Centrone, traduzione e note di F.M. Petrucci, testo a fronte, Einaudi, Torino 2012.

SAVARESE, Nicola, Teatro e spettacolo fra Oriente e Occidente, Laterza, Roma-Bari 2001.

—, Il teatro eurasiano, Laterza, Roma-Bari 2002.

SOFIA, Gabriele, Le acrobazie dello spettatore. Dal teatro alle neuroscienze e ritorno, con una Premessa di E. Barba e una Prefazione di C. Falletti, Bulzoni, Roma 2013.

TESSARI, Roberto, Teatro e antropologia. Tra rito e spettacolo, Carocci, Roma 2004.

VALENTINI, Valentina, Mondi, corpi, materie. Teatri del secondo Novecento, Mondadori, Milano 2007.

WESTCOTT, James, Quando Marina Abramović morirà (2009), tr. it. di I. Inserra e M. Mancini, Johan & Levi, Monza 2011.

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-11-01