Perception and cognition of music components
DOI:
https://doi.org/10.54103/2465-0137/22569Parole chiave:
melodies, harmonies, perception, cognition, succession of sounds, simultaneity of sounds, music soundsAbstract
In this paper, I analyze how the auditory system works when exposed to different kinds of music components, such as melodies, harmonies, the mere successions of sounds, and the ordinary simultaneities of sounds. I will claim that, while melodies and harmonies are perceivable, the mere successions of sounds and the ordinary simultaneities of sounds are processed at the cognitive level. This conclusion is based on the analysis of how the auditory system employs primitive grouping, schema-based grouping, and cognitive schema-based grouping when ordering the auditory landscape by the identification and categorization of meaningful musical streams.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BREGMAN, A. S., Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization
of Sound, Cambridge (MA), The MIT Press, 1990.
BREGMAN, A. S., RUDNICKY, A., “Auditory Segregation: Stream or
Streams?”, Journal of Experimental Psychology: Human Perception
and Performance, 1, 1975, pp. 263-267.
DEUTSCH, D., “Grouping Mechanisms in Music”, in DEUTSCH, D. (ed.),
The Psychology of Music, San Diego, Academic Press, 1999, pp. 299-
DI BONA, E., “A Disjointed Account of the Illusion of Auditory Continuity:
In Favor of Hearing Everyday Sounds but Against Hearing Semantic
Properties”, Inquiry, 2023.
DI BONA, E., “Hearing Chimeras”, Synthese, 200 (3), 2022a, pp. 1-20.
DI BONA, E., “A Skeptical Approach to the Audibility of Semantic
Properties”, Argumenta, 14 (7, 2), 2022b, pp. 543-554.
DI BONA, E., “On Hearing Meanings: Reflections on the Method of
Contrast, Adaptational Effects, and Semantic Satiation”, Rivista di
Filosofia, 111 (2), 2020, pp. 215-235.
DOWLING, W. J., “Rhythmic Groups and Subjective Chunks in Memory for
Melodies”, Perception & Psychophysics, 14, 1973, pp. 37-40.
MCADAMS, S., BIGAND, E. (eds.), Thinking in Sound: The Cognitive
Psychology of Human Audition, Oxford, Clarendon Press/Oxford
University Press, 1993.
ORTMANN, O., “On the Melodic Relativity of Tones”, Psychological
Monographs, 35 (162), 1926, pp. 1-47.
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 De Musica

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
L'autore o gli autori concedono alla rivista De Musica il diritto di pubblicare per la prima volta l’opera e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico tramite il sito Web della rivista.
L'autore o gli autori mantengono il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su De Musica.
L'autore o gli autori mantengono il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su De Musica.
L'autore o gli autori rinunciano, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.