Before Words. Music and Its Natural History

Autori/Autrici

  • Domenica Bruni Università di Messina
  • Fabio Esposito Università di Messina

DOI:

https://doi.org/10.54103/2465-0137/27029

Abstract

Il saggio esplora le origini evolutive della musica, concentrandosi sulla sua funzione adattativa e sulla filogenesi. Il saggio contrappone teorie come quella di Steven Pinker, che vede la musica come un sottoprodotto non adattivo, le idee di Charles Darwin, secondo cui la musica si è evoluta attraverso la selezione sessuale come segnale di intelligenza e fitness, e quelle di Herbert Spencer, che sosteneva che la musica si è evoluta dall'espressione emotiva piuttosto che dalla riproduzione. Altre prospettive evidenziano il ruolo della musica nella coesione sociale e nell'espressione emotiva. Il saggio esamina anche le ricerche moderne che mettono in dubbio che la selezione sessuale sia l'unico motore dell'evoluzione, suggerendo una comprensione complessa e multidisciplinare del ruolo della musica nell'evoluzione umana.

 

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

ALTERNMÜLLER E., SCHMIDT S., ZIMMERMANN E. (Eds.) (2013),

The evolution of emotional communication: From sounds in nonhuman

mammals to speech and music in man, OUP Oxford.

BROWN S. (2000), The musilanguage model of music evolution, in WALLIN

C., MERKER B., BROWN S. (Eds.), The origins of music, MIT Press,

Cambridge, MA, pp. 271-300.

CHARLTON B. (2014), Menstrual cycle phase alters women's sexual

preferences for composers of more complex music, «Proceedings of the

Royal Society B», 281, pp. 1-6.

DARWIN C. (1859), On the origin of species by means of natural selection,

or the preservation of favoured races in the struggle for life, 1st ed., John

Murray, London.

DARWIN C. (1871), The descent of man, and selection in relation to sex, 1st

ed., 2 vols., John Murray, London.

DARWIN C. (1872), The expression of the emotions in man and animals,

John Murray, London.

FITCH W.T. (2005), The evolution of music in comparative perspective, in

AVANZINI G., LOPEZ L., KOELSCH S., MAJNO M. (Eds.), The

neurosciences and music II: From perception to performance, New York

Academy of Sciences, New York, pp. 29-49.

FITCH W.T. (2009), Biology of music: Another one bites the dust, «Current

Biology», 19, no. 10, pp. 403-404.

HURON D. (2001), Is music an evolutionary adaptation?, «Annals of the

New York Academy of Sciences», 930, no. 1, pp. 43-61.

JUSLIN P.N., LILJESTRÖM S., VÄSTFJÄLL D., BARRADAS G., SILVA

A. (2008), An experience sampling study of emotional reactions to music:

listener, music, and situation, «Emotion», 8(5), pp. 668.

LEVITIN D.J. (2008), The world in six songs: How the musical brain created

human nature, Penguin Plume, New York.

MILLER G. (2000), Evolution of human music through sexual selection, in

WALLIN C., MERKER B., BROWN S. (Eds.), The origins of music, MIT

Press, Cambridge, MA, pp. 329-360.

MITHEN S. (2006), The singing Neanderthals: The origins of music,

language, mind, and body, Harvard University Press, Cambridge, MA.

PATEL A.D. (2008), Music, language, and the brain, Oxford University

Press, Oxford and New York.

PIILONEN M. (2024), Theorizing music evolution: Darwin, Spencer, and the

limits of the human, Oxford University Press.

PINKER S. (1997), How the mind works, Allen Lane, London.

RAVIGNANI A. (2018), Darwin, sexual selection, and the origins of music,

«Trends in Ecology & Evolution», 33(10), pp. 716-719.

RUGGIERO G., BRUNI D. (2015), Il ritmo della mente. La musica tra

scienza cognitiva e psicoterapia, Mimesis Edizioni, Milano.

SPENCER H. (1855), Principles of psychology, 1st ed., Longman, Brown,

Green, and Longmans, London.

SPENCER H. (1857), The origin and function of music, «Fraser’s Magazine»,

October, pp. 396-408.

Pubblicato

2024-12-10

Come citare

Bruni, D., & Esposito, F. (2024). Before Words. Music and Its Natural History. De Musica, 27(2). https://doi.org/10.54103/2465-0137/27029

Fascicolo

Sezione

Saggi