Il formalismo estetico da Johann Friedrich Herbart a Robert Zimmermann
DOI:
https://doi.org/10.13130/2465-0137/4738Abstract
Concrete and abstract. Aesthetic formalism from Johann Friedrich Herbart to Robert Zimmermann. Zimmermann (1824–1898) contributes an important Ästhetik to the history of aesthetic formalism and he is a major representative of Herbartianism in Vienna. In my analysis I show, on the one hand, that he aims to delivering a systematic work, based on the insights which Herbart (1776–1841) had already provided, without treating them exhaustively. On the other hand, I argue that it is not unproblematic to reconcile Zimmermann’s views with Herbart’s ideas, especially when crucial notions such as ‘form’ and ‘relationship’ are considered. Paradoxically, the distance between the two thinkers ultimately emerges from the essay in which Zimmermann examines the analogy Herbart himself had drawn between music theory and practical philosophy. After analysing Zimmermann and Hostinský’s debate concerning Herbart’s axiological formalism, I conclude that, whenever Zimmermann broadens Herbart’s theories, pursuing their explanation and systematic completion, he betrays the main issues of Herbartian formalism and philosophy; Herbart’s most profitable theories―concrete formalism and functionalism―are thus abandoned in favour of abstract, void constructions.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
L'autore o gli autori concedono alla rivista De Musica il diritto di pubblicare per la prima volta l’opera e quello perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico tramite il sito Web della rivista.
L'autore o gli autori mantengono il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la sua opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la pubblicazione su De Musica.
L'autore o gli autori mantengono il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione su De Musica.
L'autore o gli autori rinunciano, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.