The Spatiotemporal Cyclicality of the Circular Narrative of The Good Place
DOI:
https://doi.org/10.54103/2037-2426/23952Parole chiave:
Storytelling, Spacetime, Seriality, Ethics, The Good PlaceAbstract
The paper aims to pay attention to the cyclicity of space and time representation of the afterlife in The Good Place. Here the protagonists are stuck in an infernal loop and every time they discover they are in a particularly elaborate infernal circle, their memory is erased and the narration restart. When the story starts over, the demonic narrative is always slightly different from the previous one. The cyclical nature of the narration at a space-time level would seem to perfect the storytelling: through the alteration of the narrative structure, traditional expectations relating to the afterlife are demolished and a dystopian afterlife is narrated.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Anselmi, Gian Mario. White Mirror. Le Serie tv nello specchio della letteratura. Salerno Editrice, 2022.
Bottiroli, Giovanni. “Sei personaggi in cerca d’autore: il punto di vista ontologico.” Enthymema, no. XVII, 2017, pp. 237-245.
Bolter, Jay David and Grusin, Richard. Remediation. Understanding New Media. MIT Press, 2000.
Braidotti, Rosi. “Posthuman Critical Theory.” Journal of Posthuman Studies, no. 1, 2017, pp. 9-25.
Calabrese, Stefano. www.letteratura.global. Il romanzo dopo il postmoderno. Einaudi, 2005.
Calabrese, Stefano. Anatomia del best seller. Laterza, 2015.
Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell University Press, 1978.
de Sola Pool, Ithiel. Technologies of Freedom. Harvard University Press, 1983.
Eagleton, Terry. Breve storia della risata. il Saggiatore, 2020.
Frow, John. Character and person. Oxford University Press, 2014.
Jenkins, Henry. Convergence Culture. New York University Press, 2006.
Jenkins, Henry. “Eight Traits of the New Media Landscape.” Confessions of an Aca-Fan, 2021, henryjenkins.org/blog/2006/11/eight_traits_of_the_new_media.html (06/24).
Jost, François. L’oeil-caméra. Entre film et roman. Presses Universitaires de Lyon, 1987.
Maio, Barbara. La terza Golden Age della televisione. Autorialità, generi, modelli produttivi. Edizioni Sabinae, 2009.
Mallamaci, Valentina. Tv di serie. Analisi delle pratiche e dei temi che hanno cambiato un medium. Viola, 2018.
McLuhan, Marshall. Understanding Media. The Extensions of Man. McGraw-Hill Book Company, 1966.
Medaglia, Francesca. Autore/personaggio: interferenze, complicazioni e scambi di ruolo. Autori e personaggi complessi nella contemporaneità letteraria e transmediale. Lithos, 2020.
Mittell, Jason, Complex tv. Teoria e tecnica dello storytelling delle serie tv. Minimum fax, 2017.
Rajewsky, Irina. “Percorsi transmediali. Appunti sul potenziale euristico della transmedialità nel campo delle letterature comparate.” Between, no. 16, 2018, pp. 1-30.
Sepinwall, Alan. Telerivoluzione. Da Twin Peaks a Breaking Bad, come le serie americane hanno cambiato per sempre la tv e le forme della narrazione. BUR, 2014.
Vittorini, Fabio. Raccontare oggi. Metamodernismo tra narratologia, ermeneutica e intermedialità. Pàtron, 2017.
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza

Except where otherwise noted, the content of this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License.
Accettato 2024-12-02
Pubblicato 2025-03-11