Space, Time, and Identity in Sir Gawain and the Green Knight

Autori/Autrici

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/24066

Parole chiave:

Narrative Identity, Circular Structure, Passive Quest, Temporal Rhythm, Self-Recognition

Abstract

Sir Gawain and The Green Knight explores the transformation of Gawain’s identity through his quest, where time and space play crucial roles. The narrative juxtaposes brief, action-packed episodes with extended periods of stillness, emphasizing Gawain's passive heroism. The circular structure of the journey symbolizes a return to the self, yet transformed through encounters with the other. The use of Paul Ricœur's theory about narrative identity highlights the significance of Gawain's wounds as paths to self-recognition. The comparison with David Lowery’s 2021 film adaptation reveals contemporary concerns with identity and otherness.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Biografia autore/autrice

Roberto Talamo, "Pegaso" Digital University

Nato a Bari il 16-11-1974.

Abilitazione Scientifica Nazionale in "Critica Letteraria e Letterature Comparate" (II fascia) conseguita il 20-12-2019.

Laureato a Bari nel 1998 in Lettere, tesi in Teoria della Letteratura, argomento: le teorie psicoanalitiche della letteratura.

Dottore di ricerca presso l'Università di Siena nel 2009, dottorato "L'interpretazione", diretto da R. Luperini, con una tesi di teoria letteraria su P. Ricoeur.

Cultore della materia in "Teoria della Letteratura" (2011-2015), in "Letteratura Italiana" (2016-2019), in "Letterature Comparate" e "Teoria e Storia dei Generi Letterari" (2019-oggi) presso l'Università di Bari, Dipartimento LELIA.

Insegnante di ruolo nei Licei.

Riferimenti bibliografici

Agamben, Giorgio. “Comedìa.” Categorie italiane. Studi di poetica e di letteratura. Laterza, 2010, pp. 3-26.

Burrow, John Anthony. A Reading of Sir Gawain and the Green Knight. Routledge, 1966.

Donà, Carlo. La fata serpente. Indagine su un mito erotico e regale. WriteUp, 2020.

Hahn, Thomas. “Sir Gawain, Eleven Romances and Tales: General Introduction.” Gawain: Eleven Romances and Tales, edited by Thomas Han, Medieval Institute Publications, 1995, https://d.lib.rochester.edu/teams/text/hahn-sir-gawain-introduction.

Hark, Ina Rae. “Gawain’s Passive Quest.” Comitatus, no. 5/1, 1974, pp. 1-13.

Heijkant, Marie-José. “The Transformation of the Figure of Gauvain in Italy.” Gawain. A Casebook, Raymond H. Thompson and Keith Busby, Routledge, 2006, pp. 239-253.

La Tavola Ritonda. Edited by Marie-José Heijkant. Luni, 1999.

Pastoureau, Michel. Verde. Storia di un colore. Translated by Guido Calza, Ponte alle Grazie, 2018.

Ponzela Gaia. Ed. by Beatrice Barbiellini Amidei. Luni, 2000.

Renoir, Alain. “Descriptive Technique in Sir Gawain and the Green Knight.” Orbis Litterarum, no. 13, 1958, pp. 126-132.

Reynolds, Evelyn. “Kynde in Sir Gawain and the Green Knight.” Arthuriana, no. 28/2, 2018, pp. 28-52.

Ricœur, Paul. “L’identité narrative.” Revue des sciences humaines, no. LXXXXV/221, 1991, pp. 35-47.

Ricœur, Paul. Parcours de la reconnaissance. Stock, 2004.

Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. Seuil, 1990.

Ricœur, Paul. Temps et récit I-II-III. Seuil, 1983-1984-1985.

Sir Gawain and the Green Knight. Translated by Marie Borroff. Ed. by Laura L. Howes, Nor-ton, 2022.

Talamo, Roberto. Con altra pelle. Maria di Francia, Shota Rustaveli e il Cavaliere Verde. Liguori, 2024.

Williams, David J. “Sir Gawain in Films.” Gawain. A Casebook, edited by Raymond H. Thompson and Keith Busby, Routledge, 2006, pp. 337-345.

Pubblicato

11-03-2025

Come citare

Talamo, R. (2025). Space, Time, and Identity in Sir Gawain and the Green Knight. ENTHYMEMA, (36), 156–166. https://doi.org/10.54103/2037-2426/24066

Fascicolo

Sezione

ENN7 Travelling Heroes’ Identities
Ricevuto 2024-07-14
Accettato 2024-11-28
Pubblicato 2025-03-11