Per un lessico della propaganda barocca: il Kitsch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13130/2037-2426/11137

Keywords:

antico regime, capitale simbolico, ragion di stato, mitologia, panegirico

Abstract

This paper focuses on baroque propaganda, and it justifies the anachronism of such category by bringing its heuristic potential to light. Through the analysis of some well-known models (Michel Foucault’s raison d’état, Pierre Bourdieu’s symbolic capital, Jürgen Habermas’s open sphere), the paper points out the main features of consensus building in 17th-century Europe: intermediality, productivity, asystematicity. Aiming at compiling a lexicon of baroque propaganda, the paper also focuses on the concept of Kitsch. The inquiry primarily concerns the painted cycle of Peter Paul Rubens at the Luxembourg palace and the poem Adone by Giovan Battista Marino. The goal is to define the role played by ancient mythology in the representation of Ancien Régime political power.

References

Achillini, Claudio. “Bellissima spiritata”. Poesie. Edited by Angelo Colombo. Edizioni di storia e letteratura, 2010, 192.

Agamben, Giorgio. Che cos’è un dispositivo?. Nottetempo, 2006.

Auerbach, Eric. “La cour et la ville”. 1951. Da Montaigne a Proust. Ricerche sulla storia della cultu-ra francese. De Donato, 1970, 24-67.

Battistini, Andrea. Il Barocco. Cultura, miti, immagini. Salerno, 2000.

Bolduc, Benoît. La Fête imprimée. Spectacles et cérémonies politiques. Garnier, 2016.

Bourdieu, Pierre. Ragioni pratiche. 1994. Il Mulino, 2009.

Bourdieu, Pierre. Méditations pascaliennes. Seuil, 1997.

Burke, Peter. The Historical Anthropology of Early Modern Italy. Cambridge University Press, 1987.

Burke, Peter. The Fabrication of Louis XIV. Yale University Press, 1992.

Carandini, Silvia. Teatro e spettacolo nel Seicento. Laterza, 1990.

Careri, Giovanni. La fabbrica degli affetti. La Gerusalemme liberata dai Carracci a Tiepolo. Il Saggiatore, 2010.

Childers, William. “The Baroque Public Sphere”. Reason and its Others. Italy, Spain, and the New World. Edited by David Castillo - Massimo Lollini. Vanderbilt University, 2006, 165-185.

Cieri Via, Claudia. “Aby Warburg e il dramma barocco”. Aisthesis, vol. 2, 2010.

Cohen, Sarah. “Rubens’s France. Gender and Personification in the Marie de Medici’s Cy-cle”. The Art Bulletin, vol. 85, 2003, 490-522.

Curtius, Ernst Robert. Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter. Francke, 1948.

D’Ors, Eugenio. Le Barroco. Aguilar, 1934.

Denis, Delphine. “Introduction”. L’Astrée, première partie. Champion, 2011.

Dettmar, Ute - Küpper, Thomas. Kitsch. Texte und Theorien. Reclam, 2007.

Foucault, Michel. La volontà di sapere. 1976. Feltrinelli, 1988.

Foucault, Michel, Microfisica del potere. Interventi politici. Einaudi, 1977.

Foucault, Michel. Sicurezza, territorio, popolazione. 2004. Feltrinelli, 2005.

Galletti, Sara. “Rubens’s Life of Maria de’ Medici. Dissimulation and the Politics of Art in Early Seventeenth-Century France”. Renaissance Quarterly, vol. 67, no 3, 2014, 132-178.

Habermas, Jürgen. Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerli-chen Gesellschaft. Luchterhand, 1962.

Kundera, Milan. L’insostenibile leggerezza dell’essere. Adelphi, 1985.

Le Bon, Gustave. Psychologie des foules. Alcan, 1895.

Leopardi, Giacomo. “Alla primavera o delle favole antiche”. Poesie e prose. Mondadori, vol. I, 1987, 35.

Lippmann, Walter. Public Opinion. Harcourt, 1922.

Maravall, José Antonio. La cultura del Barocco. Analisi di una struttura storica. 1975. Il Mulino, 1985.

Marino, Giovan Battista. “La testa di Medusa in una rotella di Michelagnolo da Caravag-gio, nella galeria del granduca di Toscana”. La Galeria. Edited by Marzio Pieri e Alessandra Ruffino. La Finestra, 2005, 39.

McGowan, Margaret. “Introduction”. Dynastic marriages, 1612/1615. A celebration of the Habs-burg and Bourbon unions. Ashgate, 2013.

Millen, Ronald - Wolf, Robert Erich. Heroic Deeds and mystic Figures. A New Reading of Rubens’ Life of Maria de’ Medici. Princeton University Press, 1989.

Muir, Edward. Ritual in Early Modern Europe. Cambridge University Press, 1997.

Ordine, Nuccio. Contro il Vangelo armato. Giordano Bruno, Ronsard e la religione. Raffaello Corti-na, 2007.

Pound, Ezra. “Canto XLV”. I Cantos. Mondadori, 1985, 445.

Quondam, Amedeo. “Marino e il Barocco, ieri e oggi”. Marino e il Barocco, da Napoli a Parigi. Edited by Emilio Russo. Edizioni dell’Orso, 2009.

Vuillemin, Jean-Claude. Épistémè baroque. Le mot et la chose. Hermann, 2013.

Schieder, Wolfgang - Dipper, Christof. “Propaganda”. Geschichtliche Grundbegriffe. Klett-Cotta, vol. V, 1984, 69-112.

Warburg, Aby. “I costumi teatrali per gli intermezzi del 1589. I disegni di Bernardo Buon-talenti e il Libro dei conti di Emilio de’ Cavalieri”. Atti dell’Accademia del Regio Istituto Musicale di Firenze, vol. 23, 1895, 133-146.

Wölfflin, Heinrich. Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der Stilentwicklung in der neueren Kunst. Bruckmann, 1915.

Published

2019-12-15

How to Cite

Metlica, A. (2019). Per un lessico della propaganda barocca: il Kitsch. ENTHYMEMA, (24), 6–17. https://doi.org/10.13130/2037-2426/11137

Issue

Section

Essays