Character's identity between deconstruction and research. Refiguration and rememoration in 'Althénopis'

Authors

  • Niccolò Amelii Università degli Studi "G. d'Annunzio" di Chieti-Pescara

DOI:

https://doi.org/10.13130/2037-2426/14949

Keywords:

Fabrizia Ramondino, Althénopis, Autofiction, Autobiography, Identity

Abstract

Althénopis, a hybrid and composite work constructed from an elaborate mixture of genres and narrative codes, is a novel that can be approached, as formal and poetic surrender, to autofiction, of which it shares some decisive characteristics, such as the identity indeterminacy of the narrator and the intent to always go beyond the purely factual and autobiographical data. The essay aims to explore the expressive modes, stylistic strategies and at the same time the symbolic value through which Ramondino's writing ceases to be a mere anamnestic reconstruction of a personal experience to become instead an act of analytical understanding and epistemological reconnaissance, a privileged instrument of deconstruction and search for another version of one's self, within a path of self-recognition and self-identification available by virtue of the double process of refiguration and rememoration implemented through the fictional device.

References

Alfonzetti, Beatrice. “Dalla villa al terremoto”. L’illuminista, vol. 43-44-45, a cura di Beatrice Alfonzetti e Siriana Sgavicchia, Ponte Sisto, 2018.
--- “Fabrizia Ramondino, scrittrice del disagio”. Il turbamento e la scrittura. Saggi raccolti da Giu-lio Ferroni, a cura della Fondazione Mario Tobino, Donzelli, 2010, pp. 119-138.
Bachtin, Michail. Estetica e romanzo. 1975. Traduzione di Clara Strada Janovič. Einaudi, 1997.
Farnetti, Monica. Il centro della cattedrale. I ricordi d'infanzia nella scrittura femminile. Dolores Prato, Fabrizia Ramondino, Anna Maria Ortese, Cristina Campo, Ginevra Bompiani. Tre Lune, 2002.
Foucault, Michel. Utopie Eterotopie. 2004. A cura di Antonella Moscati. Cronopio, 2011.
Giorgio, Adalgisa. “Da Napoli all’Europa al villaggio globale. Identità, spazio e tempo nell’opera di Fabrizia Ramondino”. Le esperienze e le correnti culturali europee del Novecento in Italia e in Ungheria, I. Fried, e A. Carta (Eds.), Eötvös Lorand University BTK, 2003, pp. 227-252.
--- “Moving across boundaries: Identity and difference in the work of Fabrizia Ramondino”. The Italianist, vol. 18, n. 1, https://doi.org/10.1179/ita.1998.18.1.170.
Lucamante, Stefania. “Tra romanzo e autobiografia, il caso di Fabrizia Ramondino”. Modern Language Notes, vol. 112, n. 1, 1997, pp. 105-113, https://www.jstor.org/stable/3251148?seq=1.
---. “Le scelte dell’autofiction: il romanzo della memoria contro il potere della storia. Studi novecenteschi, vol. 25, n. 56, 1998, pp. 367-381, https://www.jstor.org/stable/43449761.
Perrella, Silvio. “Prefazione” a Althénopis. Einaudi, 2016.
Ramondino, Fabrizia. Althénopis. 1981. Einaudi, 2016.
Scarpa, Domenico. “La pietà e la storia. Althénopis di Fabrizia Ramondino”. Nuova Prosa. Quadrimestrale di narrativa, n. 36, 2003, pp. 165-186.
Sepe, Franco. Fabrizia Ramondino. Rimemorazione e viaggio. Liguori, 2010.
Tajani, Ornella. “Occhio di vergine, occhio di vecchia. Su Althénopis”. Nazione Indiana, 25 ago. 2016, https://www.nazioneindiana.com/2016/08/25/occhio-vergine-occhio-vecchia-nota-lettura-althenopis/, consultato il 5 gennaio 2021.

Published

2021-07-09

How to Cite

Amelii, N. (2021). Character’s identity between deconstruction and research. Refiguration and rememoration in ’Althénopis’. ENTHYMEMA, (27), 62–72. https://doi.org/10.13130/2037-2426/14949

Issue

Section

Essays
Received 2021-01-11
Accepted 2021-06-20
Published 2021-07-09