Vuoti d’immagine: rimozioni e false memorie

Authors

  • Giuseppe Carrara Università degli Studi di Siena

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/17408

Keywords:

Oblivion, Memory, Photo-text, Photography, Visual Culture

Abstract

The paper investigates mechanisms of removal and false memories in phototextual narratives. In particular, I will propose a typology capable of categorising the ways in which oblivion takes artistic form through various ways of excluding an image from the reader's field of vision. The photos thus leave an interpretative space for readers, who find themself in front of an enigmatic situation continuously questioned by the word.

References

Allen, James (ed.). Without Sanctuary. Lynching Photography in America. Twin Palms Publisher, 2010.

Anedda, Antonella. Salva con nome. Mondadori, 2012.

—. La vita dei dettagli. Donzelli, 2009.

Assmann, Aleida. Ricordare. Forme e mutamenti della memoria culturale. il Mulino, 2002.

—. Sette modi di dimenticare. il Mulino, 2019. Ed. digitale.

Benvenuti, Giuliana. Il romanzo neostorico italiano. Storia, memoria, narrazione. Carocci 2012.

Carrara, Giuseppe. “Claudia Rankine e la lirica nell’America d’oggi”. L’Ulisse, 21, 2018, pp. 214-224.

—. Storie a vista. Retorica e poetiche del fototesto. Mimesis, 2020.

Carson, Anne. Nox. New Directions, 2010.

Ceserani, Remo. Treni di carta. L’immaginario in ferrovia: l’irruzione del treno nella letteratura moderna. Bollati Boringhieri, 2002.

Coglitore, Roberta. “La ri-mediazione e la dissolvenza dell’io nel Photojournal di Annie Ernaux”. Between, VIII, 16.

Cometa, Michele. “Forme e retoriche del fototesto letterario.” Fototesti, a cura di Michele Cometa e Roberta Coglitore, Quodlibet, 2016.

—. La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale. Cortina, 2012.

Delvecchio Darwine. “È possibile che qualcuno commetta un falso contro se stesso? Lo statuto di autenticità nelle esperienze umane al di là delle categorie di originale e derivato: il problema delle false memorie”. Elephant&Castle, 17, 2017, pp. 5-42.

Dennett, Daniel. Coscienza. Che cos’è. Cortina, 1993.

Donati, Riccardo. Apri gli occhi e resisti: l’opera in versi e prosa di Antonella Anedda, Carocci.

—. “Disobbedire all’oblio. Appunti su La vita dei dettagli”. Arabeschi, 5, 2015.

Epstein, Andrew. Attention Equals Life. The pursuit of the everyday in contemporary poetry and culture. Oxford UP, 2016.

Ercolino, Stefano. “Per un’estetica dell’irrappresentabile. Le immagini della Shoah in Au¬sterlitz di W. G. Sebald”. Contemporanea, 9, pp. 93-107.

Ernaux, Annie, et Marc Marie. L’usage de la photo. Gallimard, 2005.

Ernaux, Annie. Écrire la vie. Gallimard, 2011.

Falco, Giorgio, e Sabrina Ragucci. Condominio oltremare. L’Orma, 2014.

Falco, Giorgio. Flashover. Incendio a Venezia, con le fotografie di Sabrina Ragucci. Einaudi, 2020.

Heidegger, Martin. Essere e tempo. Longanesi, 1970.

Hemon, Aleksandar. The Lazarus Project. Picador, 2009.

Hume, Angela. “Toward an Antiracist Ecopoetics: Waste and Wasting in the Poetry of Claudia Rankine.” Contemporary Literature, vol. 57, no. 1, Spring 2016.

Iser, Wolfgang. L’atto della lettura. Una teoria della risposta estetica. il Mulino, 1987.

Lacan, Jacques. Il seminario. Libro VI. Il desiderio e la sua interpretazione (1958-1959). Einaudi, 2016.

Lerner, Ben. “After Difficulty.” The Fate of Difficulty in the Poetry of Our Time, edited by C. Altieri and N.D. Nace, Northwestern UP, 2018.

Maraucci, Tina. “Autobiografia e memoria urbana: la città come spazio di scrittura del sé in Istanbul di Orhan Pamuk”. Soggettività, identità nazionale, memorie, a cura di F. Bertuccelli, Firenze UP, 2017.

Marfè, Luigi. «Un altro modo di raccontare». Poetiche e percorsi della fotoletteratura. Olschki, 2021.

Margalit, Avishai. The Ethics of Memory. Harvard UP, 2002.

Moran, Matthew. “Entangled Encounters: The Transcultural Counterwitness and Implication in Claudia Rankine and John Lucas’s Situations.” American Studies Journal, 69, 2020.

Neri, Laura. I campi della retorica. Letteratura, argomentazione, discorso. Carocci, 2011.

Pamuk, Orhan. Istanbul. Einaudi, 2014.

Rankine, Claudia. Citizen. Penguin, 2014.

—. Don’t Let me be Lonely. An American Lyric. Penguin, 2004.

Ricoeur, Paul. Ricordare, dimenticare, perdonare. il Mulino, 2004.

Safran Foer, Jonathan. Extremely Loud & Incredibly Close. Penguin, 2005.

Sebald, Winfried Georg. Austerlitz. Adelphi, 2006.

Spinicci, Paolo. Lezioni sul tempo, la memoria e il racconto. Cuem, 2004.

Weinrich, Harald. Lete. Arte e critica dell’oblio. il Mulino, 1999.

Whitehead, Anne. Memory. Routledge, 2009.

Published

2022-07-15

How to Cite

Carrara, G. (2022). Vuoti d’immagine: rimozioni e false memorie. ENTHYMEMA, (29), 107–129. https://doi.org/10.54103/2037-2426/17408

Issue

Section

Essays
Received 2022-02-22
Accepted 2022-06-24
Published 2022-07-15