Internet e letteratura: la fine di un idillio?

Authors

  • Irene Cacopardi Université Clermont Auvergne

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/19553

Keywords:

Contemporary Literature, Internet, Social Network, Convergence, Wu Ming, Tommaso Pincio, Aldo Nove, Narrative Turn

Abstract

The influence of new information technologies on creation and literary practice, as well as the evolutions and changes in the ways of communication and production of the works, lead to an analysis of the large laboratory which is the web and the relationship it has with literature. Today, after more than twenty years, this relationship seems to enter a more institutionalized phase, in which enthusiasm gives way to more prudent positions, even from integrated authors. For this reason, the purpose of this reflection is the analysis of the insight that some authors bring to the network and of the socio-cultural dynamics to which it gives life. Starting from the reflection by the collective Wu Ming on the blog Giap and examining Panorama by Tommaso Pincio and Anteprima Mondiale by Aldo Nove, we will try to grasp the transformations and to give light to the critics towards the network and its communication practices in contemporary society.

References

Baroni, Raphaël. “L’empire de la narratologie, ses défis et ses faiblesses”. Questions de communication, vol. 30, 2016, pp. 219-38.

Cacopardi, Irene. De Luther Blissett à Wu Ming: une république littéraire démocratique?. L’Harmattan, 2021.

Cardon, Dominique. La démocratie Internet. Promesses et limites. Seuil, 2010.

Blondeau, Olivier, e Laurence Allard. Devenir Média. L’activisme sur Internet, entre défection et expérimentation. Amsterdam éditions, 2007.

Carr, Nicolas. Internet ci rende stupidi? Come la rete sta cambiando il nostro cervello. Trad. di Stefania Garassini. Raffaello Cortina Editore, 2011.

Casadei, Alberto. Letteratura e controvalori. Critica e scritture al tempo del web. Donzelli, 2014.

Castells, Manuel. Communication et pouvoir. 2009. Edition de la MSH, 2013.

Cortellessa, Andrea. “Ipocalittici o integrati. Romanzo a chiave di un falsario collettivo con ambizion di conflitto sociale.” wumingfoundation.com, www.wumingfoundation.com/italiano/rassegna/140799.htlm.

Damiani, Luca. Bufale. Breve Storia delle beffe mediatiche da Orson Welles a Luther Blissett. Castel-vecchi, 2004.

Fiormonte, Domenico. Per una critica del testo digitale. Letteratura, filologia e rete. Bulzoni, 2018.

Foucault, Michel. “Le panoptisme”. Philosophie. Anthologie, di Foucault, Gallimard, 2004, pp. 516-530.

Goffette, Jérôme. “De l’humain réparé à l’humain augmenté. Naissance de l’anthropotechnie”. L’humain augmenté, a cura di Édouard Kleinpeter, CNRS Editions, 2013, pp. 85-106.

“Internet, un nouveau mode de communication?” Réseaux, vol. 97, n. 17, 1999.

Ippolita. Nell’acquario di facebook. La resistibile ascesa dell’anarco-capitalismo. Ledizioni, 2012.

—. Il lato oscuro di Google. Milieu, 2018.

—. “La rete è libera e democratica”. Falso! Laterza, 2014.

Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York UP, 2014.

Kreiswirth, Martin. “Trusting the Tale: The Narrativist Turn in the Human Scien-ces”. New Literary History, vol. 23, n. 3, 1995, pp. 629-57.

Lévy, Pierre. L’intelligenza collettiva. Per un’antropologia del cyberspazio. 1994. Trad. di Maria Colò, Feltrinelli, 1997.

Luther Blissett. “Il network degli eventi. La visione della rete”. lutherblissett.net, www.lutherblissett.net/archive/337_it.html.

Mancini, Leonardo. Carmelo Bene: fonti della poetica. Mimesis, 2020.

Mapelli, Maria Maddalena. Per una genealogia del virtuale. Dalla specchio a Facebook. Mimesis, 2011.

McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. McGraw-Hill, 1964.

Molino, Jean, e Raphaël Lafhail-Molino, Homo fabulator. Théorie et analyse du récit. Leméac, 2003.

Mordenti, Raul. Intervista a “Italianistica & Internet” : rivista interattiva dell’UFRJ. 2010.

Muchetti, Luca. Storytelling. L’informazione secondo Luther Blissett. Arcipelago Edizioni, 2007.

Nove, Aldo. Anteprima Mondiale. La Nave di Teseo, 2016.

Phelan, James. “Who’s Here? Thoughts on Narrative Identitiy and Narrative Imperialism”. Narrative, vol. 13, n. 3, 2005, pp. 205-10.

Petruzzi, Vincenzo. Il potere della Gamification: usare il gioco per creare cambiamenti nei comportamenti e nelle performance individuali. FrancoAngeli, 2015.

Pincio, Tommaso. Panorama. NNE, 2015.

Sartori, Giovanni. Homo videns. Televisione e post-pensiero. Laterza, 1999.

Wu Ming. “L’amore è fortissimo, il corpo no. 2009-2019, dieci anni di esplorazioni”. wumingfoundation.com, 19 dicembre 2019, www.wumingfoundation.com/giap/2019/12/lamore-e-fortissimo-il-corpo-no-2-dieci-anni-di-twitter/#4e.

Wu Ming 1, La Q di complotto. Qanon e dintorni. Come le fantasie di complotto difendono il sistema. Allegre, 2021, ebook.

Zangrilli, Franco. “Sulla genesi di Panorama: intervista a Tommaso Pincio”. diacritica.it, 10-25 agosto 2016, www.diacritica.it/letture-critiche/sulla-genesi-di-panorama-intervista-a-tommaso-pincio.html.

Published

2023-01-02

How to Cite

Cacopardi, I. (2023). Internet e letteratura: la fine di un idillio?. ENTHYMEMA, (30), 105–117. https://doi.org/10.54103/2037-2426/19553