The Ekphrastic Dispositif and Its Temporality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/19820

Keywords:

Ekphrasis, Dispositif, Simultaneity, Processuality, Italian poetry

Abstract

This paper dives into some of the definitions of ekphrasis, from the classical ones to more innovative. Firstly, the research aims to broaden the definition of the technique. To do so, it separates the two main moments of the ekphrastic operation – ekphrasis as process and ekphrasis as text –, reading them as dispositifs. Secondly, the temporality of the ekphrastic dispositif is deepened, interpreting it as a form of integration between the processuality of the verbal sign and the simultaneity of the image. Finally, it looks at two Edoardo Sanguineti’s poetic ekphraseisReisebilder 14 and Cose 2 – that present a relevant temporal articulation, allowing us to observe how the simultaneity of the ekphrastic object and the processuality of the poetic text are integrated and made to collaborate.

References

Agamben, Giorgio. Che cos’è un dispositivo?. Nottetempo, 2006.

Albera, François, e Maria Tortajada. «The Dispositive Does Not Exist!» Cine-Dispositives, Amsterdam University Press, 2015.

Barbetti, Claire. Ekphrastic medieval visions: a new discussion in interarts theory. Palgrave Macmillan, 2011.

Baudry, Jean-Louis, et al. Il dispositivo: cinema, media, soggettività. ELS La scuola: Morcelliana, 2017.

Brosch, Renate. “Ekphrasis in the Digital Age: Responses to Image.” Poetics Today, vol. 39, n. 2, giugno 2018, pp. 225–43.

Cheeke, Stephen. Writing for Art: The Aesthetics of Ekphrasis. Manchester UP, 2010.

Cometa, Michele. La scrittura delle immagini: letteratura e cultura visuale. Cortina, 2012.

da Vinci, Leonardo. Libro di pittura, a cura di Maria Teresa Fiorio, Abscondita, 2019.

Deleuze, Gilles. Che cos’è un dispositivo?. Cronopio, 2007.

Eco, Umberto. “Les sèmaphores sous la pluie (1996)”. Sulla letteratura, Bompiani, 2002.

Ejzenstejn, Sergej Mihailovic, Pietro Montani e Francesco Casetti. Teoria generale del montaggio. Marsilio, 2012.

Foucault, Michel. L’archeologia del sapere. Rizzoli, 1980.

Heffernan, James A. W. “Ekphrasis and Representation.” New Literary History, vol. 22, n. 2, 1991, pp. 297–316.

Latour, Bruno, et al. Iconoclash : Beyond the Image Wars in Science, Religion, and Art. ZKM, Center for Art and Media; MIT Press, 2002.

Lessing, Gotthold, Ephraim. Laocoonte. A cura di Michele Cometa, Aesthetica, 2007.

Lisa, Tommaso (a cura di). Pretesti ecfrastici Edoardo Sanguineti e alcuni artisti italiani con un’intervista inedita. Società Editrice Fiorentina, 2004.

Mengaldo, Pier Vincenzo. Tra due linguaggi: arti figurative e critica. Bollati Boringhieri, 2005.

Mitchell, William John Thomas. Image science: iconology, visual culture, and media aesthetics. U of Chicago P, 2015.

Mitchell, William John Thomas. Picture theory: essays on verbal and visual representation. U of Chicago P, 1994.

Mitchell, William John Thomas. Scienza delle immagini: iconologia, cultura visuale ed estetica dei media. Johan & Levi, 2018.

Montani, Pietro. Destini tecnologici dell’immaginazione. Mimesis, 2022.

Pietropaoli, Antonio. Unità e trinità di Edoardo Sanguineti: poesia e poetica. Edizioni scientifiche italiane, 1991.

Pinotti, Andrea, e Antonio Somaini. Cultura visuale: immagini, sguardi, media, dispositivi. Einaudi, 2016.

Portesine, Chiara. “L’ecfrasi ai tempi del medium fotografico, tra iperrealismo e mimesi paradossale”. Arabeschi, vol. 15, giugno 2020, pp. 66–89.

Risso, Erminio. “Berlino, sguardi incrociati: Sanguineti cittadino straniato, cittadino stranie-ro, cittadino del mondo”. Edoardo Sanguineti: ritratto in pubblico, a cura di Luigi Weber, Mimesis, 2016, pp. 45–62.

Sanguineti, Edoardo. Il gatto lupesco: poesie (1982-2001). Feltrinelli, 2002.

Sanguineti, Edoardo. Segnalibro. Feltrinelli, 1982.

Sanguineti, Edoardo. Varie ed eventuali: poesie (1995-2010). Feltrinelli, 2010.

Spitzer, Leo. “The ‘Ode on a Grecian Urn,’ or Content vs. Metagrammar”. Comparative Li-terature, vol. 7, fasc. 3, 1955, pp. 203–25.

Testa, Enrico. Una costanza sfigurata: lo statuto del soggetto nella poesia di Sanguineti. Interlinea, 2011.

Verdone, Alessio. “Il caso Mauritshuis. Ekphrasis e soggetto nella poesia neofigurativa di Edoardo Sanguineti”. Allegoria, vol. 83, dicembre 2021.

Verdone, Alessio. “Scrivere e descrivere: La pervasività dell’ekphrasis nella poesia di Edoardo Sanguine-ti”. Italianistica Debreceniensis, vol. 27, dicembre 2021.

Weber, Luigi. Usando gli utensili di utopia. Traduzione, parodia e riscrittura in Edoardo Sanguineti. Gedit, 2004.

Yacobi, Tamar. “Ekphrastic Double Exposure and the Museum Book of Poetry.” Poetics Today, vol. 34, n 1–2, giugno 2013, pp. 1–52.

Published

2023-07-14

How to Cite

Verdone, A. (2023). The Ekphrastic Dispositif and Its Temporality. ENTHYMEMA, (32), 49–64. https://doi.org/10.54103/2037-2426/19820

Issue

Section

Essays
Received 2023-02-07
Accepted 2023-06-21
Published 2023-07-14