Automata and Pygmalions in the Romantic Imagery: Uncanny and Ambivalence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/21650

Keywords:

Automa, Uncanny, Pygmalionic Myth, E.T.A. Hoffmann, Auguste de Villiers de l'Isle-Adam

Abstract

This study tackles the representation of automata in Romanticism, with a specific focus on the concepts of 'uncanny' and 'ambivalence.' The reflection includes the themes of the mirror, the ideal image of the self (Ideal Ich), and the female figure, from a perspective that takes into consideration traces of the Pygmalion and Promethean myths in the Romantic imagery. The first paragraph traces an overview of the forms of the automaton over time, starting from the classical age; it is followed by a brief framing of the dominant historical and philosophical categories in Romanticism, the identification of the Fantastic as a literary mode and the comparative analysis of two case studies: E.T.A. Hoffmann’s Der Sandmann (1816) and August Villiers de L’Isle-Adam’s L’Ève future (1886). The comparison aims at highlighting constants and variants in the meanings embodied by the automaton in two works covering a time span that goes from the ascent of Romanticism with Hoffmann to its later expression with Villiers.

References

Aldiss, Brian. Un miliardo di anni: la storia della fantascienza dalle origini a oggi. SugarCo, 1973.

Alkon, Paul K. Science Fiction Before 1900: Imagination Discovers Technology. Routledge, 2002.

Barthes, Roland. Frammenti di un discorso amoroso. 1977. Einaudi, 2005.

Baudrillard, Jean. Lo scambio simbolico e la morte. Feltrinelli, 1979.

Bertoni, Federico. “Sull’utilità e il danno della letteratura per la vita.” Between, vol. III, no. 5, 2013.

Bettini, Maurizio. La maschera, il doppio e il ritratto. Laterza, 1991.

Bettini, Maurizio. Il ritratto dell’amante. Einaudi, 1992.

Brackley, Jonathan e Sam Vincent. Humans. Kudos, 2015-2018.

Calvino, Italo. “Introduzione.” Racconti fantastici dell’Ottocento, a cura di Italo Calvino, vol. I, Mondadori, 1983, pp. 5-14.

Caronia, Antonio. Il cyborg. Saggio sull'uomo artificiale. ShaKe, 2001.

Carpi, Daniela, et al., a cura di. Monsters and Monstrosity: From the Canon to the Anti-Canon: Liter-ary and Juridical Subversions. De Gruyter, 2019.

Ceserani, Remo. Il fantastico. Il Mulino, 1996.

Ceserani, Remo et al. La narrazione fantastica. Nistri-Lischi, 1983.

Chayka, Kyle. “Your A.I. Companion Will Support You No Matter What.” The New York-er, 13 novembre 2023, newyorker.com/culture/infinite-scroll/your-ai-companion-will-support-you-no-matter-what. Ultimo accesso 16/01/2024.

Chapuis, Alfred. Les Automates dans les œuvres d’imagination. Editions du Griffon, 1947.

Cohen, John. I robot nel mito e nella scienza. 1967. De Donato, 1981.

Condello, Federico, a cura di. Prometeo. Variazioni sul mito. Marsilio, 2011.

Cometa, Michele, e Alain Montandon. Vedere. Lo sguardo di E.T.A. Hoffmann. :duepunti edi-zioni, 2009.

Cometa, Michele. L’età di Goethe. Carocci, 2006.

Conyngham, Deborah. Le silence eloquent: themes et structure de l'Ève future de Villiers de l'Isle-Adam. José Corti, 1975.

Crescenzi, Luca. Il vortice furioso del tempo: E.T.A. Hoffmann e la crisi dell'utopia romantica. De Rubeis, 1992.

Daireaux, Max. Villiers de L’Isle-Adam: l’homme et l’œuvre, avec des documents inédits. Desclee de Brouwer, 1936.

Demson, Michael, e Christopher R. Clason, a cura di. Romantic Automata: Exhibits, Figures, Organisms. Bucknell University Press, 2020.

Draude, Claude. “Intermediaries: reflections on virtual humans, gender, and the Uncanny Valley.” AI & Soc, vol. 26, 2011, pp. 319–327.

Ewers, Hans Heinz, soggettista. Der Student von Prag. Diretto da Stellan Rye, Deutsche Bio-scop, 1913.

Federici, Eleonora. “Automa, androide, essere artificiale”. Dizionario dei temi letterari, a cura di Remo Ceserani, Mario Domenichelli e Pino Fasano, UTET, 2007, 200-202.

Flaubert, Gustave. L’Educazione sentimentale (1869). Trad. it. di Lalla Romano, Einaudi, 2002.

Freud, Sigmund. “Das Unheimlich.” Imago: Zeitschrift für Anwendung der Psychoanalyse auf die Geisteswissenschaften, vol. V-VI, 1919, pp. 297-324.

Freud, Sigmund. “Il perturbante.” Opere. 1917-1923. L’io e l’Es e altri scritti, 1977, a cura di Cesare L. Musatti, Bollati Boringhieri, 2017, pp. 79-118.

Frezza, Gino. La macchina del mito tra film e fumetto. Nuova Italia, 1995.

Frezza, Gino. Dissolvenze: mutazioni del cinema. Tunué, 2013.

Fühmann, Franz. E.T.A. Hoffmann e l'eredità del romanticismo: saggi critici e discorsi, traduzione, cura di Guglielmo Gabbiadini. Campanotto, 2013.

Fusillo, Massimo. “Doppio e androgino.” Dizionario dei temi letterari, a cura di Remo Cese-rani, Mario Domenichelli, Pino Fasano, UTET, 2007, pp. 301-315.

Fusillo, Massimo. L’altro e lo stesso. 2nd edizione, Mucchi, 2012.

Garland, Alex, regista. Ex_Machina. A24 e Universal Pictures International, 2015.

Ghezzani, Alessandra, Laura Giovannelli, Francesco Rossi e Cristina Savettieri, a cura di. “Entering the Simulacra World. Aesthetic and Cultural Phenomenologies in Literature, Media, and the Arts.” Between, vol. XII, no. 24, 2022, ojs.unica.it/index.php/between/issue/view/211.

Girard, René. Menzogna romantica e verità romanzesca. 1961. Bompiani, 2021.

Hanafi, Zakiya. The Monster in the Machine Magic, Medicine, and the Marvelous in the Time of the Scientific Revolution. Duke University Press, 2000.

Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus. “Die Automate”. 1814. Die Serapions-brüder. Winkler-Verlag München, 1966, vol. I, pp. 328-354.

Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus. “L’automa”. I confratelli di san Serapione, trad. it. di Alberto Spaini, Einaudi, 1969, pp. 297-320.

Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus. “Der Sandmann”. 1816. Fantasie und Nachtstucke: Fantasiestucke in Callots manier; Nactstucke; Seltsame Leiden eines Theater Direktors. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1985, pp. 331-363.

Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus. “L’uomo della sabbia.” 1817. L’uomo della sabbia e altri racconti. 1987. Trad. it. di Gerar-do Fraccari, a cura di Marina Bellucci. Mondadori, 2017, pp. 25-58.

Huet, Marie-Hélène, Monstrous Imagination. Harvard University Press, 1993.

Ibáñez, Gabe, regista. Automata. Contracorrientes Films, 2014.

Jentsch, Ernst. “Zur Psychologie des Unheimlichen.” Psychiatrisch-Neurologische Wochenschrift, vol. VIII, no. 22, 1906, pp. 195-98.

Jentsch, Ernst. “Sulla psicologia dell’Unheimliche.” La narrazione fantastica, a cura di Remo Ceserani et al. Nistri Lischi, 1983, pp. 399-410.

Jonze, Spike, regista. Her. Warner Brothers, 2013

Kang, Minsoo. Sublime Dreams of Living Machines the Automaton in the European Imagination. Harvard University Press, 2011.

Koestler, Arthur. The Ghost in the Machine. 1967. Trad. it. di Valentino Musso, Il fantasma den-tro la macchina, Società Editrice Internazionale, 1970.

Lathers, Marie. The Aesthetics of Artifice: Villiers's L'Eve Future. North Carolina studies in the Romance languages and literatures, 1997.

Law, Helen H. “The Name Galatea in the Pygmalion Myth.” The Classical Journal, vol. 27, no. 5, 1932, pp. 337–342.

Lovejoy, Arthur O. La grande catena dell’essere. Feltrinelli, 1981.

Lundström, Lars, schowrunner. Real Humans (Äkta människor). Sveriges Television e Mata-dor Film AB, 2012-2014.

Margulies, Alfred. “Avatars of Desire and the Question of Presence: Virtual and Transi-tional Spaces Meet their Liminal Edge - From Pygmalion to Spike Jonze's Her, and Be-yond… .” International Journal of Psychoanalysis, Vol. 97, no. 6, 2016, pp. 1697-1708.

Mavridou, Ioanna. Gender, (Dis) Embodiment, and the Image of AI and Robot in Spike Jonze’s Her and Alex Garland’s Ex Machina. 2016. Aristotle University of Thessaloniki, Tesi di Lau-rea.

Micali, Simona. Creature: La costruzione dell'immaginario postumano tra mutanti, alieni, esseri artificiali. Shake, 2022

Micali, Simona. “Il Simulacro e la Copia: l’immaginario contemporaneo della vita artificiale.” Between, vol. 12, no. 24, 2022, pp. 359-379.

Mikkonen, Kai. “Electric Lines of Desire: Narrative and the Woman’s Body in Villiers De L’Isle-Adam’s Future Eve.” Literature and Psychology, vol. 44, no. 1-2, 1998, pp. 23-53.

Moretti, Giampiero. Estetica e comparatistica. Morcelliana, 2013.

Moretti, Giampiero. Heidelberg romantica: romanticismo tedesco e nichilismo europeo. Morcelliana, 2013.

Offroy de Lamettrie, Julien. L’uomo macchina ed altri scritti. 1747. Trad. it. a cura di Giulio Pre-ti, Feltrinelli, 1955.

Ovidio. Metamorfosi. A cura di Mario Ramous, Garzanti, 2013.

Pagetti, Carlo. “Utopia e fantascienza.” Generi letterari, a cura di Piero Boitani e Massimo Fusillo, vol. II, UTET, 2014, pp. 383-398.

Pagetti, Carlo. Il Senso del futuro: la fantascienza nella letteratura americana. Mimesis, 2012.

Proust, Marcel. Un amore di Swann. 1913. Trad. it. Giovanni Raboni, Mondadori, 1983.

Rank, Otto. Der Doppelgänger. 1914. Trad. it. Isabella Bellingacci, SE, 2001.

Rosi, Ivanna. L’immagine in trasparenza: mito, techne, natura in Villiers de l’Isle-Adam. Slatkine, 1992.

Rousseau, Jean Jacques. Emilio o dell'educazione, a cura di Paolo Massimi, Mondadori, 2013.

Ruston, Sharon. Creating Romanticism: Case Studies in the Literature, Science and Medicine of the 1790s. Palgrave Macmillan, 2013.

Ryle, Gilbert. The Concept of Mind. 1949. Routledge, 2009.

Sanna, Ignazio. “Uncanny Valley: Dall’Olimpia di Hoffmann al robot Asimo.” Medea, vol.5, no. 1, 2019, DOI: http://dx.doi.org/10.13125/medea-3212.

Schlegel, Friedrich. Frammenti critici e poetici, a cura di Michele Cometa, Einaudi, 1998.

Schmitz-Emans, Monika. “Romanticismo.” Aree e movimenti, a cura di Piero Boitani e Mas-simo Fusillo, vol. I, UTET, 2014, pp. 413-433.

Schmitz-Emans, Monika. “Letteratura e scienza.” Letteratura, arti, scienze, a cura di Piero Boitani e Massimo Fusil-lo. vol. V, UTET, 2014, pp. 213-237.

Scott, Ridley, regista. Blade Runner. Warner Brothers, 1982.

Shelley, Mary. Frankenstein: complete, authoritative text with biographical and historical contexts, critical history, and essays from five contemporary critical perspectives, a cura di Johanna M. Smith, Bed-ford Books of St. Martins Press, 1992.

Shelley, Mary. Frankenstein, o Il moderno Prometeo. A cura e trad. it. di Giorgio Borroni, Feltri-nelli, 3. ed, 2013.

Somenzi, Vittorio e Roberto Cordeschi, a cura di. La filosofia degli automi. Le origini dell’intelligenza artificiale, Boringhieri, 1986.

Stoichita, Victor I. L’effetto Pigmalione: breve storia dei simulacri da Ovidio a Hitchcock. Trad. it. di Benedetta Sforza, a cura di Aurelio Pino, Il Saggiatore, 2006.

Svevo, Italo. Senilità, 1898. Mondadori, 1993.

Todorov, Tzvetan. La letteratura fantastica. Garzanti, 1977.

Tresch, John. The Romantic Machine: Utopian Science and Technology after Napoleon. The University of Chicago Press, 2012.

Valcarenghi, Marina. “Il doppio e l’ombra.” Il doppio. Psicoanalisi del compagno segreto, Red Edi-zioni, 1990, pp. 13-29.

Villeneuve, Denis, regista. Blade Runner 2049. Warner Brothers e Sony Pictures Realising International, 2017.

Villiers de l’Isle-Adam, Auguste. L’Ève future. Edition de Alan Raitt, Gallimard, 1993.

Villiers de l’Isle-Adam, Auguste. Eva futura. Trad. it. Chetro De Carolis, Marsilio, 2021.

Wosk, Julie. My Fair Ladies: Female Robots, Androids, and Other Artificial Eves. Rutgers University Press, 2015

Published

2024-03-02

How to Cite

Piga Bruni, E. (2024). Automata and Pygmalions in the Romantic Imagery: Uncanny and Ambivalence . ENTHYMEMA, (34), 89–120. https://doi.org/10.54103/2037-2426/21650

Issue

Section

Essays
Received 2023-11-08
Accepted 2023-12-11
Published 2024-03-02