Crossing the Limit: Metalepsis’s expressive functions and philosophical implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-2426/18434

Keywords:

Metalepsis, Möbius strip, Lacan, Liar's paradox, Limits of Thought

Abstract

From a narratological point of view, metalepsis is defined as a transgression of the narrative hierarchy in which an entity belonging to a higher level finds itself acting at a lower level, and vice versa. This paper offers an analysis of metalepsis’s expressive functions and philosophical implications. It is primarily highlighted its power to illustrate – using the specific expressive means of literature – some of the deepest problems of thought. Indeed, the paradoxical level-crossing that characterizes metalepsis turns up in intellectual activities apparently located quite far from the territory of artistic and literary creation – such as logic, metaphysics, philosophy of language and psychoanalysis. Our goal is to demonstrate that metalepsis’s expressive potential goes far beyond the representation of the problematic relationship between fact and fiction, as the metaleptic structure narratively reproduces a series of mental operations performed by the thought every time it is looking for its own limits.

References

Austin, John L. Come fare cose con le parole. 2a ed., Marietti, 2019.

Berto, Francesco e Lorenzo Bottai.Che cos’è una contraddizione. Carocci, 2015.

Bertoni, Federico. Letteratura. Teorie, metodi, strumenti. Carocci, 2018.

Borges, Jorge L. Altre inquisizioni. 1952.Tutte le opere, vol. I, a cura di Domenico Porzio, Mondadori, 1984, pp. 905-1092.

Caillois, Roger. I giochi e gli uomini. La maschera e la vertigine. 3a ed., Bompiani, 2017.

Calvino, Italo.Ti con zero. 1967.Romanzi e racconti, vol. II, a cura di Mario Barenghi e Bruno Falcetto, Mondadori, 1984, pp. 223-356.

Casalegno, Paolo.Filosofia del linguaggio. Un’introduzione. 3a ed., Carocci, 2018.

Cohn, Dorrit. “Métalepse et mise en abyme.”Métalepses. Entorses au pacte de la représentation, sous la direction deJohn Pier et Jean-Marie Schaeffer, EHESS, 2005, pp. 121-130.

Diderot, Denis.Jacques il fatalista. 4a ed., a cura di Piero Bianconi, Bur-Rizzoli, 2008.

Doležel, Lubomír. Heterocosmica. Fiction e mondi possibili.Bompiani, 1999.

Federman, Raymond. Take it or Leave it. An exaggerated second-hand tale to be read aloud either standing or sitting. 1976. 2nd ed., Fiction-Collective Two, 1997.

Gallagher, Shaun e Dan Zahavi. La mente fenomenologica. Filosofia della mente e scienze cognitive. 2a ed., Cortina, 2022.

Genette, Gérard.Figure III. Discorso del racconto. Einaudi,1976.

---. Nuovo discorso del racconto. Einaudi, 1987.

---.Métalepse. Seuil, 2004.

Giovannetti, Paolo.Il racconto. Letteratura, cinema, televisione.Carocci, 2012.

Goodman, Nelson.Of Mind and Other Matters.Harvard University Press, 1984.

Graziani, Lorenzo.“Il topos del giardino dei sentieri che si biforcano e le sue declinazioni espressive postmoderniste.”Status Quaestionis, 18, 2020, pp. 263-280.

---.Che cos’è la fiction. Carocci, 2021.

Hofstadter, Douglas R. Gödel, Escher, Bach. un’Eterna Ghirlanda Brillante. Adelphi, 1984.

---.Anelli nell’io. Che cosa c’è al cuore della coscienza?Mondadori, 2008.

Josipovici, Gabriel.“Mobius the Stripper.”Mobius the Stripper: Stories and Short Plays.Gollancz, 1974, pp. 64-85.

Lacan, Jacques. Il seminario. Libro III. Le psicosi. Einaudi,1985.

---. Il seminario. Libro VII. L’etica della psicoanalisi. 2a ed., Einaudi, 2008.

---. Il seminario. Libro X. L’angoscia. Einaudi, 2007.

---. Scritti.Einaudi, 1974. 2 voll.

Lavocat, Françoise.Fait et fiction. Pour une frontière.Seuil, 2016.

LeClair, Tom and Larry McCaffery (eds).Anything Can Happen: Interviews with Contemporary American Novelists.University of Illinois Press, 1983.

Meneghelli, Donata.“Metalessi e intermedialità. Dentro lo schermo, oltre l’adattamento in Lost in Austen.”Between, VIII, 16, 2018, https://doi.org/10.13125/2039-6597/3596.Consultato il 24 luglio 2022.

McHale, Brian.Postmodernist Fiction. Routledge, 1989.

Milanaccio, Mauro.Topisteria. Un percorso attraverso la topologia di Lacan. Mimesis, 2022.

Mortara Garavelli, Bice.Manuale di retorica. Bompiani, 1988.

Nolan, Daniel.“What’s wrong with infinite regresses?”Metaphilosophy, 32, 2001, pp. 523-538.

Pagliuca, Concetta Maria.“Metalessi in Genette.”Il conoscibile nel cuore del mistero. Dialoghi su Gérard Genette, a cura di Stefano Ballerio, Filippo Pennacchio, Ledizioni, 2020, pp. 175-196.

Palombi, Fabrizio.Jacques Lacan. Carocci, 2019.

Putnam, Hilary. “Models and Reality.” The Journal of Symbolic Logic, 45, 1980, pp. 464-482.

---. The Many Faces of Realism: The Paul Carus Lectures.Open Court, 1987.

Pier, John et Jean-Marie Schaeffer (dir.).Métalepses. Entorses au pacte de la représentation, EHESS, 2005.

Priest, Graham.Beyond the Limits of Thought. 2nd ed., Oxford University Press, 2002.

Reale, Giovanni (a cura di).I presocratici. Prima traduzione integrale con testi originali a fronte delle testimonianze e dei frammenti nella raccolta di Hermann Diels e Walther Kranz. Bompiani, 2017.

Recalcati, Massimo.Jacques Lacan. Desiderio, godimento e soggettivazione. Cortina, 2012.

Rickless, Samuel.“Plato’s Parmenides.”The Stanford Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward N. Zalta, Spring 2020 Edition, https://plato.stanford.edu/entries/plato-parmenides/. Accessed 24 Jul. 2022.

Ronchi, Rocco.Il canone minore. Verso una filosofia della natura.Feltrinelli, 2017.

Rorty, Richard.“Il mondo finalmente perduto.” Conseguenze del pragmatismo, Feltrinelli, 1986, pp. 39-51.

Ryan, Marie-Laure.“Logique culturelle de la métalepse, ou la métalepse dans tous ses états.”Métalepses. Entorses au pacte de la représentation, sous la direction de John Pier et Jean-Marie Schaeffer, EHESS, 2005, pp. 201-223.

Spark, Muriel.I consolatori. Adelphi, 2009.

Tarski, Alfred.“Il concetto di verità nei linguaggi formalizzati.”L’Antinomia del mentitore nel pensiero contemporaneo da Peirce a Tarski, a cura di Francesca Rivetti Barbò, Vita e Pensiero,1961, pp. 391-677.

Unamuno, Miguel de.Nebbia. 3a ed., Fazi, 2015.

Vlastos, Gregory.“The Third Man Argument in the Parmenides.”Philosophical Review, 64, 1954, pp. 319-349.

Vonnegut, Kurt. Breakfast of Champions (or Goodbye blue Monday). 1973. Vintage, 2000.

Wang, Michelle.“Postmodern Play with Worlds: The Case of At Swim-Two-Birds.”Possible Worlds Theory and Contemporary Narratology, edited by Alice Bell and Marie-Laure Ryan, University of Nebraska Press, 2019, pp. 132-156.

Wittgenstein, Ludwig.Tractatus logico-philosophicus e Quaderni 1914-1916. Einaudi,1968.

Published

2023-02-01 — Updated on 2023-02-02

Versions

How to Cite

Graziani, L. (2023). Crossing the Limit: Metalepsis’s expressive functions and philosophical implications. ENTHYMEMA, (31), 302–318. https://doi.org/10.54103/2037-2426/18434 (Original work published February 1, 2023)

Issue

Section

Essays
Received 2022-07-25
Accepted 2022-12-27
Published 2023-02-02