Chamber and Solo Works for Strings by Francesco Ricupero. The Sonata for Violin and Harpsichord
PDF (Italiano)
VIDEO (Italiano)

Keywords

Francesco Ricupero
Violin
Naples
Music Analysis
Violin and Harpsichord

How to Cite

Poli, E. (2023). Chamber and Solo Works for Strings by Francesco Ricupero. The Sonata for Violin and Harpsichord. Ex Chordis, (1), 80–90. https://doi.org/10.54103/3034-8781/22516

Abstract

The aim of this paper is to analyze the Chamber and Solo works for Strings by Francesco Ricupero, a musician and composer from Naples who lived in the second half of the Eighteenth Century. Although little is known about his life, we possess a large number of his musical manuscripts. Studying and analyzing unknown manuscripts and compositions can be beneficial not only for expanding the repertoire of an instrument but also for reviving forgotten performance practices and hidden styles.
Even if it is a secondary production by a forgotten composer in the history of music, it turns out to be very interesting, full of music ideas, and different from what was written and composed in Naples in the second half of the Eighteenth Century. This production deserves more attention and should be the subject of further studies, critical editions, and performances in modern times. Specifically, the Sonata for Violin and Harpsichord is the main focus of this paper. It is a unique piece composed of only two movements, which deviates from the solo repertoire of the time.

https://doi.org/10.54103/3034-8781/22516
PDF (Italiano)
VIDEO (Italiano)

References

Archivio di Stato di Napoli, Ministero degli Affari Ecclesiastici, Segreteria di Stato degli Affari Ecclesiastici, Registri dei dispacci nn. 383, 399, 419, 426.

Cafiero R., «Vi prego di rimandarmi la Biografia della Calata del Gigante, che tenni altra volta, per riscontrare alcune cose del Jommelli, e del Piccinni»: l’Apoteosi della musica nello scriptorium di Giuseppe Sigismondo, in Sigismondo G., Apoteosi della musica del Regno di Napoli, a cura di G. Giovani, C. Bacciagaluppi e R. Mellace, Società editrice di Musicologia, Roma 2016, pp. XLI, XLIn.

DelDonna A. R., Instrumental Music in Late Eighteenth-Century Naples, Cambridge University Press, Oxford 2020.

De Rosa C. A., Marchese Di Villarosa, Memorie dei compositori di musica del Regno di Napoli, Dalla Stamperia Reale, Napoli 1840.

Fertonani C., Musica strumentale a Napoli nel Settecento, in Storia della musica e dello spettacolo a Napoli. Il Settecento, a cura di Francesco Cotticelli e Paologiovanni Maione, 2 voll., Turchini Edizioni, Napoli 2009.

Giovani G., Tra Napoli e Parigi: storia di una migrazione libraria, Libreria Musicale Italiana, Lucca 2021.

Ricupero F., Composizione di musica per violino e violoncello colla quale in dieci fughe e dieci canoni vengono ad istruirsi li giovani per divenire a fondo l'eccellenza della musica colla giunta di altri due pezzi di musica, dei quali il primo riepiloga tutte le fughe, e il secondo riepiloga tutti li canoni.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Eugenio Poli