“Puisque Esther, elle aussi comédienne, sut jouer la comédie au roi”: la storia di Ester nel teatro giudeo-provenzale

Autori

  • Erica Baricci Università degli Studi di Siena

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/1160

Parole chiave:

Ester, Crescas du Caylar, Mardoché Astruc, Jacob Lunel, Armand Lunel

Abstract

The Judaeo-Provençal tradition of Purim celebrations is to be considered particularly interesting:  in fact, most Judaeo-Provençal texts - which constitute a comparatively small corpus - are  interpretations of the story of Esther, dating from XIV to XX century. In this article we will deal  with some dramatic aspects in the representations of the story of Esther: the Roman d'Esther (1327)  by Crescas du Caylar; the Tragediou de la Reine Esther by Mardoché Astruc and Jacob Lunel (1774); the  Esther de Carpentras (1928) by Armand Lunel. We will also discuss the incidence of both traditional  sources (with particular emphasis on the Midrashim) and contemporary culture in the theatrical inspiration of the three dramas.

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Biografia autore

Erica Baricci, Università degli Studi di Siena

ERICA BARICCI ha conseguito le Lauree Triennale e Magistrale in Lettere presso l’Università  degli Studi di Milano e il diploma di “Master II” presso l’École Pratique des Hautes Études  di Parigi. Attualmente è dottoranda di ricerca presso la Scuola di Dottorato Europea in Filologia  Romanza dell’Università degli Studi di Siena. Si occupa di Lingua e Letteratura Ebraica e di idiomi ebraici, con particolare riferimento al giudeo-italiano e al giudeo provenzale.


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Pubblicato

2011-06-25

Come citare

Baricci, Erica. 2011. «“Puisque Esther, Elle Aussi comédienne, Sut Jouer La comédie Au roi”: La Storia Di Ester Nel Teatro Giudeo-Provenzale». Altre Modernità, giugno, 44-55. https://doi.org/10.13130/2035-7680/1160.

Fascicolo

Sezione

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