Credere alla carne La funzione del corpo nel cinema di genere e documentario
DOI:
https://doi.org/10.54103/2035-7680/16809Keywords:
cinema; body; flesh, animal; narrativity; institutionAbstract
What is the cinema of the body? And the cinema of the animal-body? And again: can cinema give us the presence of the body? On the basis of the Deleuzian concept of the cinematographic body, in this essay I will try to conduct – with the help of some exemplary films, “genre” and author films – an analysis of the cinema of the body and of the animal-body which, through the representation of monstrous bodies and expendable bodies, of animal and animalized bodies, through the becoming animal of visible and invisible bodies, can help to restore the discourse to the body, to bring to light a new narrativity of the body of the living and to force the viewer to believe in the body, in the bodies, to believe in the flesh: since the cinema of the animal-body is always political cinema, as such it can lead to political action, an action understood as a change in our posture in the face of otherness.
Metrics
References
Aristakisjan, Artur. Frammenti dal diario del regista. Riflessioni in merito alla realizzazione di “L'ultimo posto sulla terra.” Tratto dal booklet dell’edizione dvd Raro Video-Visioni Underground, 2009, pp. 12-29.
---. Questo film è pericoloso. Intervista epistolare di Christina Stojanova. Tratto dal booklet dell'edizione dvd del film, Raro Video – Visioni Underground, 2009, pp. 2-10.
Balázs, Béla. L’uomo visibile. A cura di Leonardo Quaresima, traduzione di Sara Terpin, Lindau, 2020.
---. Il film. Traduzioni di Fernaldo Di Giammatteo e Grazia Di Giammatteo, Torino, Einaudi, 2002.
Bartholeyns, Gil, et al. Immagine e trasgressione nel Medioevo. Traduzione di Milvia Faccia, Arkeios, 2015.
Basaglia, Franco. “Corpo e istituzione. Considerazioni antropologiche e psicopatologiche in tema di psichiatria istituzionale.” Scritti I. 1953-1968, Einaudi, 1981, pp. 428-441.
Baumann, Fabien. “Entretien avec Frederick Wiseman,” 2009. Tratta dal booklet del cofanetto Frederick Wiseman Integrale. Vol. 1 1967-1979. Blaq Out, 2015, pp. 24-29.
Biuso, Alberto Giovanni. “Dialettica dell’umanesimo.” Liberazioni. Rivista di critica antispecista, vol. 34, 2018, pp. 26-37.
Calcagno-Tristant, Frédérique. Le film animalier. Rhétoriques d’un genre du film scientifique. 1950-2000. L’Harmattan, 2005.
Deleuze, Gilles. Cinema 2. Traduzione di Liliana Rampello, Ubulibri, 2010.
Durand, Jean-Louis. “Bestie greche. Proposte per una topologia dei corpi commestibili.” La cucina del sacrificio in terra greca, a cura di Marcel Detienne e Jean-Pierre Vernant, traduzione di Carla Casagrande e Giulia Sissa, Bollati Boringhieri, 2014, pp. 107-135.
Foucault, Michel. Il corpo. Luogo di utopia. Conferenza radiofonica, 1966, vimeo.com/12390123, trascrizione: docenti.unimc.it/g.cipolletta/teaching/2016/ 16511/files/lezione-7_laboratorio-di-arte-visuale-e-tecnologia/il-corpo-come-utopia-michel-foucault-1966. Consultato il 10 sett. 2021.
---. La volontà di sapere. Traduzione di Pasquino Pasquale e Giovanna Procacci, Feltrinelli, 2004.
Gelmini, Silvia. L'abattage des animaux au cinéma: le regard des enfants. Memoire de Master 2, Université Paris Diderot, 2018.
Georgoudi, Stella. “Rito e sacrificio animale nella Grecia moderna: i ‘kourbania’ dei santi.” La cucina del sacrificio in terra greca, a cura di Marcel Detienne e Jean-Pierre Vernant, traduzione di Carla Casagrande e Giulia Sissa, Bollati Boringhieri, 2014, pp. 216-244.
Goffman, Erving, Asylums. Le istituzioni totali: i meccanismi dell’esclusione e della violenza. Traduzione di Franca Basaglia, Einaudi, 2003.
Hartog, François, “Il bue ‘che si cuoce da sé’ e le bevande di Ares.” La cucina del sacrificio in terra greca, a cura di Marcel Detienne e Jean-Pierre Vernant, traduzione di Carla Casagrande e Giulia Sissa, Bollati Boringhieri, 2014, pp. 201- 215.
Maury, Corinne. “Les écrans de la mort – L'abattoir au cinéma.” Les images honteuses, a cura di Murielle Gagnebin e Julien Milly, Champ Vallon, 2006, pp. 379-387.
Mauss, Marcel. “Le tecniche del corpo.” Teoria generale della magia e altri saggi, di Marcel Mauss, traduzione di Franco Zannino, Einaudi, 1965, pp. 383-409.
Morin, Edgar. Il cinema o l’uomo immaginario. Traduzione di Gennaro Esposito, Cortina, 2016.
Rauty, Raffaele, “Vagabondi nella storia. La scuola di Chicago e la ricerca di Nels Anderson.” Introduzione a Hobo, il vagabondo. Sociologia dell’uomo senza fissa dimora, di Nels Anderson, a cura di Raffaele Rauty, traduzione di Caterina Dominijanni, Donzelli, 2011, pp. IX-LXII.
Patočka, Jan. Che cos’è la fenomenologia? Movimento, mondo, corpo. A cura di Giuseppe Di Salvatore, traduzione di Eva Novakova e Milena Fučikova. Fondazione Centro Studi Campostrini, 2009.
Sandrin, Tamara. “Corpi senza ombra. Visibilità e invisibilità degli animali dal mattatoio al cinema.” Liberazioni. Rivista di critica antispecista, vol. 38, 2019, pp. 75-82.
---. “I corpi dolorosi di Artur Aristakisjan.” Liberazioni. Rivista di critica antispecista, vol. 34, 2018, pp. 91-98.
---. “I corpi invisibili di Artur Aristakisjan. Mesto na zemle” Liberazioni. Rivista di critica antispecista, vol. 35, 2018, pp. 68-81.
---. “Island of Lost Souls. Il ritorno della traccia animale.” Liberazioni. Rivista di critica antispecista, vol. 42, 2020, pp. 102-111.
Sartre, Jean-Paul. Prefazione a Frantz Fanon, I dannati della terra, traduzione di Carlo Cignetti, Einaudi, 1961, pp. 5-24.
Tursi, Antonio. “Tracciare i corpi oltre l’umano. Dal mostro di Frankenstein a noi cyborg.” Im@go. A Journal of the Social Imaginary, vol. V, no. 8, 2016, pp. 86-101.
Warnier, Jean-Pierre. La cultura materiale. Traduzione e curatela di Felice Tiragallo, Meltemi, 2005.
Wiseman, Frederick. “Analyse des films (1967-1979).” Tratto dal booklet del cofanetto Frederick Wiseman Integrale. Vol. 1 1967-1979. Blaq Out, 2015, pp. 18-20, 62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/3.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.