L’immagine come orizzonte del trauma. La sfida radicale di Baudrillard

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2035-7680/17805

Keywords:

original crime; image-return; virality; disappearance; emptiness

Abstract

The intervention aims at a reconstruction, albeit partial, of the thought of the last Baudrillard and of the relationship between his theory of the image and the traumatic dimension to which is linked in various ways. The first part analyzes the imaginary trauma that forced him to a “lacerating revision” of his own thought that pushed him to change the sign of some of his interpretative constants. The second part defines the dual and viral dialectic of image and return-image as the horizon of the original trauma that persists: the primitive scene of absence.  The conclusion is an ideal non-answer to the Baudrillardian question par excellence: to what extent can thought respond to an event with an analysis that is as unacceptable as the event itself?

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Author Biography

Massimo Canepa, Università degli Studi di Siena

Massimo Canepa, PhD in Innovazione e tradizione. Eredità dell’Antico nel Moderno e nel Contemporaneo (Scuola di Dottorato Logos e rappresentazione) dell’Università degli Studi di Siena ed ex-assegnista presso l’Accademia Albertina di Belle Arti di Torino, attualmente collabora con le cattedre di Estetica e Filosofia dell’arte presso la IULM di Milano. Autore di Friedrich Nietzsche. L’arte della trasfigurazione e di diversi saggi su Nietzsche, Heidegger, Jünger e Baudrillard, si occupa della messa in scena del senso e dei coups de théâtre in filosofia.

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Published

2022-05-08

How to Cite

Canepa, Massimo. 2022. “L’immagine Come Orizzonte Del Trauma. La Sfida Radicale Di Baudrillard”. Altre Modernità, May, 33-48. https://doi.org/10.54103/2035-7680/17805.

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