La parola del colpevole. A German Life: il fuori campo della Storia, il controcampo delle immagini

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2035-7680/17809

Keywords:

witness; guilt; responsibility; document; suspended image

Abstract

The essay examines A German Life, the interview-documentary of the over a hundred-year-old secretary of Goebbels, Brunhilde Pomsel. Rather than being interested in entering the behind the scenes of the Nazi regime, the film focuses on the marginality of this figure, nonetheless exemplary of the responsibility of German people in the ninetieth century tragedy. Her long account resembles thus a confession, challenged by other documents — the archival materials, mainly Nazi propaganda films, but also educational films made by the Allies — that work as a sort of reverse shot of the witness’ story. The images seem to imply the off-screen of a long-denied truth, but the propaganda quality of such materials reinforces the ambiguity of the testimony, thus revealing its opacity. The difficult access to trauma, its fundamental elusiveness is articulated in-between the visual and the aural, in-between words and images. At the same time, the film makes evident the act of revealing and that of hiding in both the archival materials and in the testimony. The fragmentary nature of the film mirrors that of memory, of its incomplete truth, while the contrast between the visual and the aural, sound and images, is strengthened by the film’s formal choices: the documentary does not resort to the voice over and mostly uses close-ups or extreme close-ups, without leaving escape to the viewer. A German Life, therefore, situates itself in the in-between of the objectivity of a document and the manifest incompleteness of vision, thus reclaiming its testimonial position.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luisella Farinotti, Università IULM di Milano

Luisella Farinotti è professore associato di Film Studies e di Estetica del cinema presso l’Università Iulm di Milano. Si occupa di teoria e storia dell’immagine, in particolare del rapporto tra immagine e memoria, di scrittura del Sé e film di famiglia e del rapporto tra cinema e fotografia. Ha studiato il cinema tedesco moderno e la sua capacità di interrogare la Storia, come nei lavori di Edgar Reitz. Fa parte dell’Editorial Board di Cinéma & Cie. International Film Studies Journal e del comitato scientifico di Cinergie- Il cinema e le altre arti; tra le sue pubblicazioni Overlapping Images. Between Cinema and Photography, (2016) e Harun Farocki. Pensare con gli occhi (2017).

References

A German Life. Diretto da Christian Krönes, Olaf S. Müller, Roland Schrotthofer e Florian Weigensamer. Blackbox Film & Medienproduktion GmbH, 2016.

Antichi, Samuel. The Black Hole of Meaning. Rimettere in scena il trauma nel cinema documentario contemporaneo. Bulzoni, 2020.

Arendt, Hannah. La banalità del male. Feltrinelli, 1995.

---. Responsabilità e giudizio. Einaudi, 2010.

---. Vita activa. Bompiani, 2017.

Belting, Hans. Antropologia delle immagini. Carocci, 2011.

---. Facce. Una storia del volto. Carocci, 2014.

Burch, Noël. Prassi del cinema. Pratiche, 1980.

Cati, Alice. Immagini della memoria. Teorie e pratiche del ricordo tra testimonianza, genealogia, documentari. Mimesis, 2013.

Cigognetti, Luisa e Gisella Gaspari. “Testimoni sullo schermo. Tipologie di interviste al cinema e in televisione.” Che storia siamo noi? Le interviste e i racconti personali al cinema e in televisione, a cura di Luisa Cigognetti, et al. Marsilio, 2008, pp. 143-156.

Debray, Regis. Vita e morte dell’immagine. Uno storia dello sguardo in Occidente. Editrice il Castoro, 1999.

Didi-Huberman, Georges. Immagini malgrado tutto. Raffaello Cortina Editore, 2005.

Ebbrecht-Hartmann, Tobias. “Preserving Memory or Fabricating the Past? How Films Constitute Cinematic Archives of the Holocaust.” Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, n. 24, 2015, pp. 33-47.

Farinotti, Luisella. “Suspended Evidence: Rethinking the Photographic.” Cinéma et Cie. International Film Studies Journal, n. 25, 2015, pp. 9-27.

Frasca, Gabriele. La lettera che muore: la letteratura nel reticolo mediale. Meltemi, 2005.

Giglioli, Daniele. Critica della vittima. Nottetempo, 2014.

Grespi, Barbara. “Lasting Remains: The Anesthetizing Gaze in German Postwar Cinema and Photography.” Cinéma & Cie. International Film Studies Journal, n. 24, 2015, pp. 17-32.

Guerra, Michele. Il limite dello sguardo. Oltre i confini delle immagini. Raffaello Cortina Editore, 2020.

Guerin, Frances e Roger Hallas, a cura di. The Image and the Witness. Trauma, Memory and Visual Culture. Wallflower, 2007.

Hirsch, Marianne. Family Frames. Photography, Narratives and Postmemory. Harvard University Press, 1997.

Jaspers, Karl. La questione della colpa. Sulla responsabilità politica della Germania. Raffaello Cortina Editore, 1996.

Levi, Primo. I sommersi e i salvati. Einaudi, 1986.

---. La tregua. Einaudi, 1989.

Lindeperg, Sylvie e Annette Wieviorka. Univers concentrationnaire et genocide. Voir, savoir, comprendre. Mille et une nuit, 2008.

Minuz, Andrea. La Shoah e la cultura visuale. Cinema, memoria, spazio pubblico. Bulzoni Editore, 2010.

Prager, Brad, a cura di. “Nexus Forum: A German Life.” Nexus: Essays in German Jewish Studies, n. 4, 2018, pp. 53-88.

Ricoeur, Paul. La memoria, la storia, l’oblio. Raffaello Cortina Editore, 2003.

---. Ricordare, dimenticare, perdonare. L’enigma del passato. Il Mulino, 2004.

Saner, Hans. “Karl Jaspers. Dell’ampiezza della ragione e dell’attendibilità dell’agire.” Filosofi del Novecento, a cura di Eckhard Nordhofen, Einaudi, 1988, pp. 101-119.

Sarkar, Bhaskar e Janet Walker, a cura di. Documentary Testimonies. Global Archives of Suffering. Routledge, 2010.

Scomazzon, Giulia. Crimine, colpa e testimonianza. Sulla performatività documentaria. Mimesis, 2021.

Sontag, Susan. Davanti al dolore degli altri. Mondadori, 2003.

---. Sulla fotografia. Einaudi, 1978.

Sorlin, Pierre. “Le storie personali: sfida alla tradizione storica.” Che storia siamo noi? Le interviste e i racconti personali al cinema e in televisione, a cura di Luisa Cigognetti, Lorenza Servetti, Pierre Sorlin. Marsilio, 2008, pp. 21-36.

Steimatsky, Noa. The Face on Film. Oxford University Press, 2017.

Violi, Patrizia. “Narrazioni del sé fra autobiografia e testimonianza.” E/C, marzo 2009, pp. 1-17. www.ec-aiss.it. Consultato il 30 Gen. 2021.

---. Paesaggi della memoria. Il trauma, lo spazio, la storia. Bompiani, 2014.

Published

2022-05-08

How to Cite

Farinotti, Luisella. 2022. “La Parola Del Colpevole. A German Life: Il Fuori Campo Della Storia, Il Controcampo Delle Immagini”. Altre Modernità, May, 82-100. https://doi.org/10.54103/2035-7680/17809.

Issue

Section

Saggi Ensayos Essais Essays