La didattica della letteratura inglese nell’università italiana ai tempi della pandemia. Uno studio di caso in una classe del corso di laurea di base in “Lingue” dell’Università “Federico II”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2035-7680/17892

Keywords:

Literary education; pedagogy; digitization; pandemic; literature

Abstract

This article proposes a reflection on the profound process of mutation that has taken place in university literature teaching in recent years, which has been affected by a massive recourse to digital and remote teaching. In particular, a marked acceleration of this mutation process due to the spread of the Covid-19 pandemic has been observed. The analysis, divided into two sections, using both a psycho-pedagogical and a didactic perspective, will see in the first part a reflection on the new forms of university literary teaching, with particular reference to the relationship between the changed cultural status of literature, remote teaching and digital natives taking into account the context of a post-modern society (Marone and Striano 2012). In the second part, the case study of a university course in English literature carried out through the instrument of the validated questionnaire will be analysed. The effectiveness of remote teaching will be tested on the responses of a representative sample of students aged between 20 and 23 years attending the second year of a basic degree course in languages. On the basis of the data collected, development hypotheses will be examined for new epistemic perspectives for the teaching of literary disciplines, with particular reference to foreign and English-speaking literatures.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cesare Pozzuoli, Università Federico II di Napoli

Cesare Pozzuoli è docente a contratto di letteratura inglese presso la “Federico II” e assegnista di ricerca in Pedagogia generale. Le sue aree di ricerca principali comprendono la narrativa femminile inglese e i gender studies. Tra le sue pubblicazioni più recenti si annoverano: “The Difficult Identity Formation of Women and Parental Ties in English Fairy Tales. A Toy Princess and Gold Tree, Silver Tree.Identity navigation: rethinking languages, literatures and cultures between challenges and Misinterpretations, a cura di Nino Arrigo et al., Sinestesie, 2019; e “La rappresentazione dell’omosessualità nella letteratura inglese del Novecento.” Uguaglianza, discriminazioni e identità di genere tra lingue, dati e rappresentazioni, a cura di Massimiliano Agovino, Aracne, 2019.

References

Anichini, Alessandra. Il testo digitale. Leggere e scrivere all’epoca dei nuovi media. Apogeo, 2010.

Bertinetti, Paolo. Storia della letteratura inglese. Dalle origini al Seicento. Einaudi, 2000.

Bertoni, Federico. Letteratura. Teorie, metodi, strumenti. Carocci, 2018.

Bigliazzi, Silvia. “Letteratura inglese e crisi della critica.” Annali dell’Università della Basilicata, n. 10, 2000, pp. 127-134.

Brookfield, Stephen, e Stephen Preskill. Discussion as a Way of Teaching: Tools and Techniques for Democratic Classrooms. Jossey-Bass, 2005.

Cambi, Fabrizio. “Didattica online: parola digitalizzata.” E-Learning, Didattica e innovazione in Università, a cura di Patrizia Ghislandi, Università degli Studi di Trento Ed., 2002, pp. 141-145.

Casati, Roberto. Contro il colonialismo digitale. Istruzioni per continuare a leggere. Laterza, 2013.

Cesarani, Remo. Raccontare la letteratura. Bollati Boringhieri, 1990.

Dauer, Rebecca. “From Teaching in Class to Teaching Online.” Teaching Literature, a cura di Tanya Agathocleous e Ann Dean, Palgrave, 2003.

De Giovanni, Flora, et al. “L’insegnamento e l’apprendimento della lingua, della cultura e della letteratura: riflessioni pedagogiche.” Testi e Linguaggi, vol.13, Carocci, 2019, pp.11-19.

Downing, David, a cura di. Changing Classroom Practices: Resources for Literary and Cultural Studies. The National Council of Teachers of English, 1994.

Giannandrea, Lorella. Gli ambienti di apprendimento online, da spazi per la formazione a luoghi per la collaborazione. Edizioni Università degli Studi di Macerata, 2008.

Giusti, Simone. Per una didattica della letteratura. Pensa Multimedia, 2014.

Goleman, Daniel. Intelligenza Emotiva, che cos’è e perché può renderci felici. Rizzoli, 2011.

Handa, Carolyn, a cura di. Computers and Community: Teaching Composition in the Twenty-first Century. Baynton Cook, 1991.

Iori, Vanna. “Emergenza del lettore. La ricerca sulla didattica della letteratura italiana.” Il dilemma del centauro. Stato sull’arte della ricerca su didattica generale e didattiche disciplinari, a cura di Elio Damiano, Vita e Pensiero, 1996, pp. 101-124.

Lavagetto, Mario. Eutanasia della Critica. Einaudi, 2005.

Lavinio, Cristina, a cura di. Educazione linguistica e educazione letteraria. Intersezioni ed interazioni. Carocci, Roma, 2005.

Loretelli, Rosamaria. L’invenzione del romanzo. Dall’oralità alla lettura silenziosa. Laterza, 2010.

MacGregor, Jean, et al., a cura di. Strategies for Energizing Large Classes: from Small Groups to Learning Communities. Jossey-Bass, 2000.

Mäkitalo, Kati. “Interaction in online learning environments: how to support collaborative activities in higher education settings.” British Journal of Educational Technology, vol. 39, n. 3, 2008, pp. 28-40.

Manzolillo, Monica. “Multimedialità e didattica della letteratura: www.englishliterature.it.” Testi e Linguaggi, vol.13, Carocci, 2019, pp. 240-250.

Marinoni, Giorgio, et al. “The impact of COVID-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report.” International Association of Universities, 2020. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf. Consultato il 15 mar 2022.

Mazzarella, Arturo. La grande rete della scrittura. La letteratura dopo la rivoluzione digitale. Bollati Boringhieri, 2008.

Mordenti, Raoul. L’altra critica. La nuova critica della letteratura tra studi culturali, didattica e informatica. Editori Riuniti, 2013.

Moretti, Franco. Il Borghese. Tra storia e letteratura. Einaudi, 2013.

Morselli, Daniele, et al. “Online teaching during the first wave of the pandemic. A survey in a Faculty of Education.” Ricerca e didattica per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione. Pensa Multimedia, 2021, pp. 141-157.

Showalter, Elaine. Teaching Literature. Blackwell, 2003.

Terracini, Lore. I segni e la scuola. La didattica della letteratura come pratica sociale. La Rosa, 1980.

Trinchero, Cristina, e Silvia Ulrich. “Strategie ed esperimenti pilota per la didattica delle letterature straniere nella società puntozero. Il progetto open literature.” Iperstoria. Testi, letterature e linguaggi, vol. 12, 2018, pp. 73-90.

Watermeyer, Richard, et al. “COVID-19 and digital disruption in UK universities: afflictions and affordances of emergency online migration.” Higher Education, vol. 4, 2020, pp. 1-19.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Pozzuoli, Cesare. 2022. “La Didattica Della Letteratura Inglese nell’università Italiana Ai Tempi Della Pandemia. Uno Studio Di Caso in Una Classe Del Corso Di Laurea Di Base in “Lingue” dell’Università ‘Federico II’”. Altre Modernità, no. 27 (May):239-53. https://doi.org/10.54103/2035-7680/17892.