Una Tempesta plurale. L’esperienza di Alessia Gennari con gli attori-detenuti del carcere di Vigevano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2035-7680/18695

Keywords:

Shakespeare; prison; The Tempest; resilience; drama; translation

Abstract

I would like to analyze a specific case of Shakespearean prison theatre. Un’isola. Dalla mia finestra si vedono le montagne (2018) is a rewriting of The Tempest by director Alessia Gennari, performed by an international cast consisting of some inmates of the prison of Vigevano (PV). A selection of the Shakespearean lines, translated into Italian, are accompanied by short sections composed directly by the inmates and by linguistic and cultural elements of diverse origin. In a total institution where the role of the prisoners is flattened on the conventional one of the criminal, the creative activity in the theatrical field allows to develop forms of resilience in the construction of stratified identities. Vulnerability can also be explored, even though it might be perceived as divergent from the condition of guilt. In this dimension, Shakespeare becomes the filter through which long unheard voices find the way to express themselves. At the same time, the text of The Tempest assumes the function of ‘pre-text’, at the service of the prison and the prisoners themselves. Between Shakespeare’s authority and the agency of the marginalized subjects, a stratified relationship is established, on whose declinations in dramaturgical and performative practice I would like to focus my attention.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Beatrice Montorfano, Università degli Studi di Siena

Beatrice Montorfano è dottoranda in Filologia e critica presso l’Università di Siena, in co-tutela con il dipartimento Arts et Médias dell'Université Sorbonne Nouvelle/Paris 3. I suoi interessi di ricerca riguardano principalmente la presenza di Shakespeare in carcere e in altri contesti non istituzionali, le traduzioni dialettali di Shakespeare e i rapporti tra testo e scena nel teatro contemporaneo. Ha lavorato con Sara Soncini (Università di Pisa) alla compilazione di un database intorno alle traduzioni e alle rappresentazioni italiane dei testi di Sarah Kane.

References

Balfour, Michael. “The Politics of Intention: Looking for a Theatre of Little Changes.” Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, vol. 14, no. 3, Agosto 2019, pp. 347-59.

Carcere di Vigevano. “Un’Isola.Dalla Mia Finestra Si Vedono Le Montagne.” YouTube, 29 gen. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=YaTklG6nGXo&t=583s. Consultato il 29 Sett. 2021.

Carcere di Vigevano. Portale Antigone. https://www.antigone.it/osservatorio_detenzione/lombardia/203-casa-di-reclusione-di-vigevano. Consultato il 5 nov. 2021.

Cavecchi, Mariacristina. “Brave New Worlds. Shakespearean Tempests in Italian Prisons.” Altre Modernità, novembre 2017, pp. 1–21. https://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/view/9174. Consultato il 29 Sett. 2021.

Cirami, Federica. “La forza politicizzante del dolore: le resilient communities in Messico.” Elephant & Castle, vol. 10, no. 10, pp. 5–30.

Fischlin, Daniel, et al. “Transgression and Transformation: Mickey B and the Dramaturgy of Adaptation. An Interview with Tom Magill.” OuterSpeares: Shakespeare, Intermedia, and the Limits of Adaptation, a cura di Daniel Fischlin, University of Toronto Press, 2014, pp. 183–241.

Foucault, Michel. Sorvegliare e punire. Nascita della prigione. Traduzione di Alcesti Tarchetti. Einaudi, 1993.

Gennari, Alessia. “Gli eroi vanno al supermercato.” Vimeo, 2017. https://vimeo.com/417117525. Consultato il 29 sett. 2021.

Goffman, Erving. Asylums. Le istituzioni totali: i meccanismi dell’esclusione e della violenza. Tradotto da Franca Ongaro Basaglia, Edizioni di Comunità, 1968.

Herold, Niels. “Shakespeare Behind Bars.” The Cambridge Guide to the Worlds of Shakespeare. The World’s Shakespeare, 1660-Present, a cura di Bruce R. Smith, Cambridge University Press, 2016, pp. 1200–07.

Hussey, Peter. “The Jesus of Rio Syndrome.” The Adult Learner, 1999, pp. 44–51.

Iacobone, Paola. Prison Rules. Teatro e carcere: Italia e Inghilterra. Lithos, 2020.

Mancini, Andrea. A scene chiuse Esperienze e immagini del teatro in carcere. Titivillus, 2008.

Meldolesi, Claudio. “Immaginazione contro emarginazione. L’esperienza italiana del teatro in carcere.” Teatro e Storia, vol. 16, 1994, pp. 41–68.

Pensalfini, Rob. Prison Shakespeare. For These Deep Shames and Great Indignities. Palgrave Macmillan, 2016.

Pozzi, Emilio, e Vito Minoia. Recito, dunque sogno: teatro e carcere 2009. Edizioni Nuove Catarsi, 2009.

Storani, Martina. “Il Teatro Carcere come teatro: compagnie, repertori, drammaturgie.” Biblioteca teatrale: rivista trimestrale di studi e ricerche sullo spettacolo: 133, 1, 2020, Bulzoni, 2019, pp. 151–69.

Thompson, James, e Schechner, Richard. “Why Social Theatre?” The Drama Review, vol. 48, no. 3, autunno 2004, pp. 11-16.

Toscano, Anna. “Goliarda Sapienza, andando all’indietro.” Doppiozero, 30 ago. 2016. https://www.doppiozero.com/materiali/goliarda-sapienza-andando-allindietro. Consultato il 29 Sett. 2021.

Published

2022-09-30

How to Cite

Montorfano, Beatrice. 2022. “Una Tempesta Plurale. L’esperienza Di Alessia Gennari Con Gli Attori-Detenuti Del Carcere Di Vigevano”. Altre Modernità, September, 180-94. https://doi.org/10.54103/2035-7680/18695.