Eva contro Eva. Identità femminile ed ebraica nell’opera di Rose Ausländer

Auteurs-es

  • Paola Bozzi Università degli Studi di Milano

DOI :

https://doi.org/10.13130/2035-7680/3982

Résumé

As the first woman in the religious traditions of Judaism, Christianity, and Islam, Eve comes to symbolize all women. In the Western civilization, her creation has been viewed as secondary to the man’s; her substance, derivative; her eating the fruit of the forbidden tree, culpable; her status relative to her man, subordinate. Rose Ausländer's poetry emphasizes Eve's active role in the Garden of Eden and constitutes a playful revision of the Biblical creation myth. In this manner, she continues the project of midrash; she mines the biblical texts to yield new treasures buried within them.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Biographie de l'auteur-e

Paola Bozzi, Università degli Studi di Milano


Paola Bozzi, PhD (Berlino 1996), insegna Cultura tedesca presso l’Università degli Studi di Milano. Le sue ricerche riguardano la letteratura tedesca moderna e contemporanea, l’estetica e la cultura dei nuovi media, gli studi di genere. Tra le sue monografie: Der fremde Blick. Zum Werk Herta Müllers (Königshausen & Neumann, Würzburg, 2005); Vilém Flusser. Dal soggetto al progetto: libertà e cultura dei media (UTET, Torino, 2007); „Durch fabelhaftes Denken“: Evolution, Gedankenexperiment, Science und Fiction. Vilém Flusser, Louis Bec und der Vampyroteuthis infernalis (Walther König, Köln, 2008).

 

Téléchargements

Publié-e

2014-04-28

Comment citer

Bozzi, Paola. 2014. « Eva Contro Eva. Identità Femminile Ed Ebraica nell’opera Di Rose Ausländer ». Altre Modernità, avril, 170-85. https://doi.org/10.13130/2035-7680/3982.

Numéro

Rubrique

Saggi Ensayos Essais Essays