Il gesto assoluto. Duchamp, l’opera d’arte e il linguaggio

Autori

  • Felice Cimatti

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/11117

Abstract

The Marcel Duchamp absolute gesture is such a gesture that inaugurates an escape movement from any Symbolic Order (another name of this movement is the Deleuzian «becoming-animal»); a gesture that, obviously, Duchamp does not stop play out, because each time he enacts it, this is a new gesture; there is no rule for the absolute gesture. In fact, if it existed it would not be absolute. Duchamp is such an ‘artist’  who is without work, then, because what matters is not art, but the making of one's existence something unique. 

The absolute gesture consists in the making of art a form of life.

Riferimenti bibliografici

Agamben G., 2002: L’aperto. L’uomo e l’animale, Torino, Bollati Boringhieri.

Agamben G., 2017: Creazione e anarchia. L’opera nell’età della religione capitalista, Milano, Neri Pozza.

Austin J., 1962: How to do things with words, Oxford, Clarendon Press.

Baudrillard J., 2013 [2005]: Il complotto dell’arte, Milano, SE.

Buskirk M. 2003: The Contingent Object of Contemporary Art, Boston, MIT Press.

Carboni M., 2017: Il genio è senza opera. Filosofie antiche e arti contemporanee, Milano, Jaca Book.

Cimatti F., 2013: Filosofia dell’animalità, Bari-Roma, Laterza.

Cimatti F., 2017: Arte e linguaggio. Il problema dell’esperienza estetica visiva, «Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio» 11(2), pp. 30-50.

Cimatti F., 2018a: Cose. Per una filosofia del reale, Torino, Bollati Boringhieri.

Cimatti F., 2018b: La vita estrinseca. Dopo il linguaggio, Salerno, Orthotes.

Dickie G., 1969: Defining Art, «American Philosophical Quarterly» 6(3), pp. 253-256.

Duchamp M., 2005 [1994]: Scritti, Milano, Abscondita.

Duchamp M., 2009 [1966]: Ingegnere del tempo perduto. Conversazione con Pierre Cabanne, Milano, Abscondita.

Esposito R., 2014: Le persone e le cose, Torino, Einaudi.

Marx K., 2004 [1949]: Manoscritti economico-filosofici del 1844, Torino, Einaudi.

Myers F., 2006: Primitivism, anthropology, and the category of primitive art, in Tilley C., Keane W., Kuechler S., Rowlands M., Spyer P. (eds.), Handbook of material culture, London, SAGE Publications, pp. 267-284.

Polacci P., 2015: Questa non è arte Note in margine al processo all’«Oiseau dans l’espace» di Brancusi, «Lexia. Rivista di semiotica» 21–22, pp. 53–70.

Subrizi C., 2008: Introduzione a Duchamp, Roma-Bari, Laterza.

Rohrbaugh G., 2005: The Ontology of Art, in Gaut B., Lopes D. (eds.) The Routledge Companion to Aesthetics, London, Routledge, pp. 241–253.

Velthuis O., Coslor E., 2012: The Financialization of Art, in Knorr Cetina K., Preda A. (eds.), The Oxford Handbook of the Sociology of Finance, Oxford UK, Oxford University Press, pp. 471-487.

Dowloads

Pubblicato

2019-01-08

Fascicolo

Sezione

Focus - Assessing Well-Being: Aesthetic and Political Atmospheres