Da Platone a Hollywood: due problemi della fiction

Autori

  • Luca Mori Università di Pisa

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/2309

Abstract

The argument of fiction with respect to spectators’ illusion is very vast. This paper outlines the interconnection between two particular issues of this immense area of study, which pertain to two paradoxical effects of fiction: (1) the spectator’s cognitive and emotional illusion induced either by theatrical or by cinematographic representation and (2) the more unclear and long-run effects of such representations on everyday life.

Plato’s myth of the cave, and some of Husserl’s ideas about “artistic illusion” awakened through the stage performance, will help in delineating some philosophical aspects of the problem

Biografia autore

Luca Mori, Università di Pisa

Dipartimento di Filosofia, Assegnista di ricerca e cultore della materia

Riferimenti bibliografici

ARISTOTELE, Poetica, a cura di P. Donini, Torino, Einaudi, 2008.

BROOKS, Peter, Trame. Intenzionalità e progetto nel discorso narrativo, trad. it. di D. Fink, Torino, Einaudi, 1995.

BRUNER, Jerome, La mente a più dimensioni, trad. it. di R. Rini, Roma-Bari, Laterza, 20092.

BRUNETTA, Gian Piero, Storia del cinema italiano 1895-1945, Roma, Editori Riuniti, 1979.

BRUNETTA, Gian Piero, Storia del cinema italiano dal 1945 agli anni ottanta, Roma, Editori Riuniti, 1982.

BRUNETTA, Gian Piero, “Over there”. La guerra lontana, in Id., (a cura di), Storia del cinema mondiale, vol. II, Gli Stati Uniti, Torino, Einaudi, 1999.

BRUNETTA, Gian Piero, (a cura di), Storia del cinema mondiale, vol. V, Teorie, strumenti, memorie, Torino, Einaudi, 2001.

CAÏRA, Olivier, Hollywood face à la censure. Discipline industrielle et innovation cinématographique 1915-2004, Paris, CNRS Editions, 2005.

CALÌ, Carmelo, Husserl e l’immagine, Aesthetica Preprint Supplementa, Palermo, Centro Internazionale Studi di Estetica, 2002.

CARRINGER, Robert L., The Making of Citizen Kane, London, John Murray, 1985.

CASTELLINA, Luciana, Eurollywood. Il difficile ingresso della cultura nella costruzione dell’Europa, Pisa, ETS, 2008.

COLERIDGE, Samuel Taylor, L’illusione drammatica. Lezione su Shakespeare e altri testi, a cura di G. De Luca, Pisa, ETS, 2010

CREEL, George, How We Advertised America, New York, Harper & Brothers, 1920.

DUANE SQUIRES, James, British Propaganda at Home and in the United States from 1914 to 1917, Cambridge,

Harvard University Press, 1935.

EUGENI, Ruggero – VIGANÒ Dario, Attraverso lo schermo. Cinema e cultura cattolica in Italia, 3 voll., Roma, Edizioni EdS, 2006.

GAGLIANONE, Paola – CASSINI, Marco, Conversazione con Antonio Tabucchi. Dove va il romanzo?, Roma, Nuova Omicron, 1995.

IACONO, Alfonso Maurizio, L’illusione e il sostituto. Riprodurre, imitare, rappresentare, Milano, Bruno Mondadori, 2010.

JACOBS, Lewis, L’avventurosa storia del cinema americano, trad. it. di G. Guidi, Torino, Einaudi, 1961.

JEDLOWSKI, Paolo, Storie comuni. La narrazione nella vita quotidiana, Milano, Bruno Mondadori, 2000.

LAWSON, John Howard, Teoria e storia del cinema (1964), trad. it. di I. de Guttry e M. Lucioni, Bari, Laterza, 1966.

MANVELL, Roger, Film, Harmondsworth-Middlesex, Penguin Books, 1944, 1950.

MARBACH, Eduard (ed.), Husserliana XXIII, Phäntasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwartigungen. Texte aus dem Nachlass (1898-1925), The Hague, Martinus Nijhoff, 1980.

MESSINGER, Gary S., British Propaganda and the State in the First World War, Manchester, Manchester University Press, 1992.

PETERSON, Horace Cornelius, Propaganda for War. The Campaign Against American Neutrality, 1914-1917, Oklahoma, Norman, 1939.

PLATONE, Repubblica, trad. it. di F. Sartori, Roma-Bari, Laterza, 1997.

RADFORD, Colin, How can we be moved by the fate of Anna Karenina?, «Proceeding of the Aristotelian Society», suppl. Vol. 49 (1975), pp. 67-80.

RAGGHIANTI, Carlo Ludovico, Cinema arte figurativa, Torino, Einaudi, 1952.

RENZI, Renzo (a cura di), Il duce e gli altri duci. Tra dittatura totalitaria e dittatura autoritaria, intervista con Adrian Lyttelton, in Id. (a cura di), Il cinema dei dittatori. Mussolini, Stalin, Hitler, Bologna, Grafis, 1992, pp. 48-52.

RONDOLINO, Gianni, Storia del cinema, vol. I, Torino, UTET, 1977.

SADOUL, Georges, Storia generale del cinema. Le origini e i pionieri (1832-1909), trad. it. di A. Blandi e G. Pignolo, Torino, Einaudi, 1965.

SARDI, Alessandro, Cinque anni di vita dell’Istituto Nazionale “L.U.C.E”, Roma, Grafia, S.A.I. Industrie Grafiche, 1929.

SHIGETO, Nuki, Theater, in SEPP, Hans Rainer – EMBREE Lester (eds.), Handbook of Phenomenological Aesthetics, Dordrech-Heidelberg-London-New York, Springer, 2010, pp. 331-338.

STENDHAL, Racine e Shakespeare (1822) e altri scritti sull’illusione, Pisa, ETS, 2012.

TACCHI, Francesca, Storia illustrata del Fascismo (progetto editoriale di F. Fiorani), Firenze, Giunti, 2000.

VEYNE, Paul, Come si scrive la storia, Roma-Bari, Laterza, 1973.

Dowloads

Pubblicato

2013-12-16

Fascicolo

Sezione

Varia