Duplicità dell'oggetto filmico

Autori

  • Daniela Angelucci

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/4528

Abstract

This essay describes some aspects of the cinematographic object understood not only as an artistic product to be evaluated, nor only in its narrative content, but as the center of a composite device. Such a device combines different elements: the film in its entirety, the author’s thoughts, and the fundamental experience of the viewer. Following Christian Metz’s perspective, the first result we may findis the recognition of a fundamental duality of the film: compared to other means of expression, the film stimulates many axes of perception while being at the same time less perceptual, because what is shown on the screen is always recorded, past and basically absent. This duplicity of cinema is connected to other issues psychoanalytic perspective offers convincing answers to: the 'paradox' of fiction; the spectator’s identification with his own eyes; the doubling of the distance from the cinematic images.

Riferimenti bibliografici

AGAMBEN, Giorgio, Stanze. La parola e il fantasma nella cultura occidentale, Torino, Einaudi, 2006.

ALBANO, Lucilla, Lo schermo dei sogni, Venezia, Marsilio, 20122, in particolare il capitolo I.

ANGELUCCI, Daniela, Storie che «nessuno racconta a nessuno»: il cinema e i sogni, «Rivista di psicoanalisi» 1 (2013), pp. 231-245.

DELEUZE, Gilles, Che cos’è l’atto di creazione?, Napoli, Cronopio, 2010.

FREUD, Sigmund, Saggi sull’arte, la letteratura e il linguaggio, Torino, Bollati Boringhieri, 1969, 2 voll.

LACAN, Jacques, Il simbolico, l’immaginario e il reale, in Id., Dei nomi del padre, Torino, Einaudi, 2006.

LACAN, Jacques, Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’io (1949), in Id., Scritti, Torino, Einaudi, 2002, vol. 1.

METZ, Christian, Cinema e psicanalisi, Venezia, Marsilio, 2002.

MARIE, Michel - VERNET, Marc (sous la direction), Christian Metz et la théorie du cinéma, Paris, Klincksieck, 1990.

PIAZZA, Marco, La camera oscura della memoria. L’archivio proustiano, in GIRIMONTI GRECO, Giuseppe - MARTINA, Sabrina - PIAZZA, Marco (a cura di), Proust e gli oggetti, Firenze, Le Cáriti, 2012, pp. 161-172.

SARTRE, Jean-Paul, L’immaginario. Psicologia fenomenologica dell’immaginazione (1940), Torino, Einaudi, 2007.

VIZZARDELLI, Silvia - CIMATTI, Felice (a cura di), Filosofia della psicoanalisi. Un’introduzione in ventuno passi, Macerata, Quodlibet, 2012.

Dowloads

Pubblicato

2014-12-12

Fascicolo

Sezione

Focus - Assessing Well-Being: Aesthetic and Political Atmospheres