L'oggettività della fotografia e la conoscenza stereoscopica: da Proust a Barthes e ritorno

Autori

  • Marco Piazza

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/4536

Abstract

This article analyzes the characteristics and the purposes that the object “photography” has in Proust’s Recherche and in Roland Barthes’ La chambre claire, by recognizing within these two texts a the double challenge represented by photography itself: that of being a transparent object and that of allowing the fruition of the extra-temporality. Barthes’ realism, however, prevents the critic from considering in its full extent the cognitive value of photography, as configured in Proust’s text, which is placed in watermark in relation to the Barthes’ discourse. Proust’s complex position with respect to the object “photography”, which he criticizes, among many other reasons, for thesnap-shot platitude, includes even a possible parallelism with the involuntary memory, since the heuristic meaning of photography is connected to the cognitive and affective dinamycs which guide our processes of remembrance and creative relationship with our own past.

Riferimenti bibliografici

ALBERTAZZI, S., AMIGONI, F. (a cura di), Guardare oltre. Letteratura, fotografia, e altri territori, Roma, Meltemi, 2008.

BARTHES, R., La chambre claire. Note sur la photographie, Paris, Gallimard Cahier du Cinéma – Seuil, 1980; tr. it. di Guidieri, R., La camera chiara. Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 2003.

BARTHES, R., Proust et la photographie. Examen d’un fonds d’archives photographiques mal connu), evidentemente incompiuta, nel volume La préparation du roman I et II. Cours et séminaires au Collége de France (1978-1979 et 1979-1980), texte établi, annoté et présenté par Léger, N., Paris, Seuil-IMEC, 2003, pp. 385-457; tr. it. di Galiani, E. e Ponzio, J., La preparazione del romanzo. Corsi (I e II) e seminari al Collège de France (1978-1979 e 1979-1980), Milano, Mimesis, 2010, vol. II, pp. 453-525.

BENJAMIN, W., Kleine Geschichte der Photographie (1931), in Id., Gesammelte Schriften, hrsg. von Tiedemann, R., und Schweppenhäuser, H., 7 voll., Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1974-89, vol. II/1, pp. 368-385; tr. it. di Filippini, E., Piccola storia della fotografia, in Opere complete, a cura di Ganni, E., 7 voll., Torino, Einaudi, 2000-2010, vol. IV, pp. 479-491.

BRASSAÏ, Marcel Proust sous l’emprise de la photographie, Paris, Gallimard, 1997.

CESERANI, R., L’occhio della medusa. Fotografia e letteratura, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.

CHEVRIER, J.-F., Proust et la photographie, in Id., Proust et la photographie – La résurrection de Venise. Avec une lettre inédite de Marcel Proust, Paris, L’Arachnéen, 2009.

COMPAGNON, A, Proust et moi, in Bowman, F.P., DONALDSON-EVANS, M., FRAPPIER-MAZUR, L., and PRINCE, G. (eds.). Autobiography, Historiography, Rhetoric: A Festschrift in Honor of Frank Paul Bowman, Amsterdam, Rodopi, 1994, pp. 59-73.

COMPAGNON, A., La danse «contre seins», in WARNING, R., MILLY, J. (éds.), Écrire sans fin, Paris, CNRS Editions, 1996, pp. 79-97.

FERRARI, S., Il perturbante della fotografia. Qualche indagine sulle implicazioni psicologiche del fotografare, «Studi di Estetica», 14 (1996), pp. 93-116.

GINZBURG, C., Particolari, primi piani, microanalisi. In margine a un libro di Sigrfied Kracauer, in Id., Il filo e le tracce. Vero falso finto, Milano, Feltrinelli, pp. 225-240.

GIRIMONTI GRECO, G., Note sulla «Recherche» in «camera oscura». Proust, Brassaï e gli «enjeux romanesques» dell’immagine fotografica, in DOLFI, A., (a cura di), Letteratura & fotografia I, Roma, Bulzoni, 2005, pp. 265-322.

GIRIMONTI GRECO, G., La Nonna étrangère: (per)turbamenti ottici ed espistemo-affettivi in Proust, in RIMONDI, G., BUTTARELLI, A., (a cura di), Dove non c’è nome. Nuovi contributi sul perturbante, Scuola di Cultura Contemporanea, Tipografia Commerciale Cooperativa, Mantova, 2007, pp. 109-128.

GIRIMONTI GRECO, G., “Se comparer a Proust”: Barthes, la Recherche e il romanesque (con una nota su G. Debenedetti), in «Quaderni proustiani», 8 (2014), pp. 53-80.

GIRIMONTI GRECO, G., Cento occhi, gli occhi di un altro. Proust e la visione totale, Salerno, Arcoiris, in corso di stampa.

KRACAUER, S., Die Photographie, «Frankfurter Zeitung» 28 settembre 1927; tr. it. di Amirante Pappalardo, M.G., La fotografia, in Id., La massa come ornamento, Napoli, Prismi, 1982, pp. 111-127.

KRACAUER, S., Theory of film, New York, Oxford University Press, 1960; tr. it. di Gobetti, P., Teoria del film, Il Saggiatore, 1962.

KRACAUER, S., History. The Last Things Before the Last, New York, Oxford University Press, 1969; tr. it. di Pennisi, S., Prima delle cose ultime, Casale Monferrato, Marietti, 1985.

MONTIER, J.-P., La Photographie «...Dans le temps»: de Proust à Barthes et réciproquement, in CLÉDER, J., et MONTIER, J.-P. (sous la direction de), Proust et les images. Peinture, photographie, cinéma, vidéo, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 2003, pp. 69-114.

PELLINI, P., In una casa di vetro. Generi e temi del naturalismo europeo, Firenze, Le Monnier, 2004.

PIAZZA, M., La camera oscura della memoria. L’archivio proustiano, in GIRIMONTI GRECO, G., MARTINA, S., PIAZZA, M. (a cura di), Proust e gli oggetti, Le Cáriti, Firenze, 2012, pp. 161-172.

PROUST, M., À la recherche du temps perdu, éd. J.-Y. Tadié, 4 voll., Gallimard, Paris, 1987-1989; tr. it. di Raboni, G., note di Beretta Anguissola, A., Galateria, D., prefazione di Bo, C., a cura di De Maria, L., Alla ricerca del tempo perduto, 4. voll., Mondadori, Milano, 1983-1993.

Dowloads

Pubblicato

2014-12-12

Fascicolo

Sezione

Focus - Assessing Well-Being: Aesthetic and Political Atmospheres